Jumbo heeft vandaag de Agrofoodpluim ontvangen voor haar Nieuwe Standaard Kip waarmee een grote bijdrage wordt geleverd aan de verduurzaming van de veehouderij.
Gedeputeerde Anne-Marie Spierings (Agrarische ontwikkeling) overhandigde de pluim aan Colette Cloosterman-van Eerd, CCO en mede-eigenaar van Jumbo, en Ed van de Weerd, directeur Commercie. Met deze aanmoedigingsprijs spreekt de provincie Noord-Brabant maandelijks haar waardering uit voor initiatieven die voorop lopen in innovatie en/of verduurzaming binnen de agrofoodsector.
Vanaf vandaag is de verse kip bij Jumbo 100% plofkipvrij. Nieuwe Standaard Kip - de kip met meer ruimte en natuurlijk daglicht – heeft de reguliere kip bij Jumbo in het winkelschap volledig vervangen. De Nieuwe Standaard Kip komt dicht in de buurt van de zogenaamde één ster beter leven kip. Om deze stap te kunnen zetten heeft Jumbo voor zichzelf én de hele keten de lat hoog gelegd en haar nek flink uitgestoken. Met Nieuwe Standaard Kip levert Jumbo een belangrijke bijdrage aan de verduurzaming van de veehouderij en ontvangt hiervoor de Agrofoodpluim. Pluimveehouders krijgen bij slachterijen een hogere prijs voor de Nieuwe Stand Kip.
Directeur Commercie Ed van de Weerd: “Wij zijn als familiebedrijf enorm trots op het feit dat in het verse kipschap bij Jumbo nu geen plofkip meer te vinden is. Samen met onze leveranciers hebben wij een nieuwe standaard voor de kip neergezet, waarbij de zorg voor mens, dier en milieu centraal staat. Én we blijven stappen zetten. Het is dan ook een grote eer dat wij voor onze Nieuwe Standaard Kip deze Agrofoodpluim in ontvangst hebben mogen nemen.”
Verbond van Den Bosch
Jumbo hecht veel waarde aan de toekomst en wil dan ook zo veel mogelijk duurzame producten aan haar consumenten kunnen aanbieden. Duurzame producten zijn beter voor mens, dier én milieu. In 2011 ondertekende familiebedrijf Jumbo al het Verbond van Den Bosch en ondersteunde hiermee de ambitie om al het vlees uiterlijk in 2020 duurzaam te produceren. Gedeputeerde Anne-Marie Spierings (Agrarische ontwikkeling): “Met Nieuwe Standaard Kip zet Jumbo een grote stap in deze belofte.” Directeur Commercie Ed van de Weerd: “En met Nieuwe Standaard Kip zijn we er nog niet. Jumbo blijft werken aan een beter leven voor de kip en ook bij varken worden grote stappen gezet om verder te verduurzamen.”
Samenwerken
Samenwerking met de keten is essentieel om duurzame producten in het schap te krijgen. Een marktconcept als Nieuwe Standaard Kip vraagt samenwerking van alle ketenpartners. Van investering in pluimveehouderijen, intensieve planning voor optimale vierkantsverwaarding tot goede marketing bij supermarkten. Kortom: ketenpartners die op een andere manier samenwerken en een een nieuw verdienmodel ontwikkelen.