De Kakelhoeve wint Agrofoodpluim met open blik naar de toekomst

21-01-2019
1490 keer bekeken 0 reacties

Al 14 jaar runnen Peter van der Heijden en Peter van Agt samen pluimveebedrijf De Kakelhoeve. Ze produceren eieren met het Beter Leven-keurmerk, mengen zelf kippenvoer en vonden een goede afzet voor hun mest. Mét aandacht voor educatie en hun omgeving. De Kakelhoeve wint dan ook de Agrofoodpluim.

Peter van der Heijden begon in 1985 als varkenshouder, maar in 2002 gooide hij het roer om. Hij stopte met de varkens en zocht een andere uitdaging: op zijn bouwkavel vroeg hij een milieuvergunning aan voor het houden van scharrelkippen. Peter van Agt, die ruim een kilometer verderop woont en in het zelfde voetbalelftal speelde, hoorde via een gezamenlijke zakenrelatie van de plannen van Peter van der Heijden. In 2004 kwam de samenwerking tot stand in de vorm van een VOF.   

Peter van Agt: “We begonnen met 60.000 kippen, de eerste stal bouwden we met een overdekte uitloop zodat de kippen zomer en winter naar buiten kunnen. Die keuze voor een overdekte uitloop werd ingegeven door het feit dat in 2003 er in Nederland ernstige vogelgriep heerste. Wij dachten dat er in ons land geen kip meer buiten gehouden zou worden.” Peter van der Heijden: “Zo dachten we met een overdekte uitloop een meerprijs voor onze eitjes te ontvangen. Dat hadden we helaas mis. Wel kregen onze kippen extra veel ruimte tot hun beschikking.” In 2010 kwam er nog een stal van 40.000 scharrelkippen bij, in eerste instantie zonder overdekte uitloop. Toch werd er in het najaar van 2017 een overdekte uitloop aan deze stal gebouwd omdat de Kakelhoeve toegevoegde waarde zocht voor hun eitjes. Ze gingen 1 ster Beter Leven Eieren (BLK) produceren voor de Nederlandse markt.

Duurzaamheid

Een blik op het bedrijf vertelt je vooral dat de ondernemers investeren in duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Op een aantal daken liggen (sinds voorjaar 2018)  zonnepanelen, voldoende om het hele bedrijf  van stroom te voorzien. Gas gebruikt men niet en dus is het bedrijf energieneutraal. Een andere grote duurzame factor is het voer, vertelt Peter van der Heijden: “Wij mengen zelf het voer. Dat bestaat voor 25-30% uit een kernvoer wat we inkopen bij een mengvoerfabrikant, en daar voegen we zelf grondstoffen aan toe. Denk aan maïs, tarwe, soja, corn cobb mix, kalksteen of gerecyclede eierschalen.”

De ondernemers doen hun best zoveel mogelijk grondstoffen in de regio in te kopen, dat bespaart vele transportkilometers op jaarbasis. Peter van der Heijden: “Dit lukt natuurlijk niet voor 100%: een klein deel van de grondstoffen (soja) komt nog van buiten Europa. Daarom kijken we naar mogelijkheden om een andere eiwitbron aan de kippen te geven.”

Larven op het menu?

Peter van Agt: “Er zijn wel alternatieven, maar die staan nog in de kinderschoenen of de regelgeving moet nog aangepast worden. Bijvoorbeeld het voeren van levende larven - het natuurlijk voedsel van een kip. Of zoals in de varkenshouderij vloeibaar bijvoer, gemaakt van restproducten uit de humane levensmiddelenindustrie. Dat gaat verspilling ook nog eens tegen. We zoeken naar onderscheid in de markt. Als die verandert, willen wij daar wel klaar voor zijn.”

Kippenmest is een ander duurzaam thema op de Kakelhoeve. Peter van der Heijden: “We drogen de kippenmest, die van zichzelf 35-40% droge stof in zich heeft, in een droogtunnel met stallucht. Voordat deze stallucht naar buiten geblazen wordt, stroomt eerst door geperforeerde platen met kippenmest erop, waarna de mest 80-85% droge stof bevat. Een bijkomend voordeel is dat de stallucht als het ware gefilterd wordt als deze door de mest geblazen wordt. Daardoor bevat deze stallucht minder fijnstof als hij in de buitenlucht komt.” De gedroogde mest verwerkt een afnemer tot mestkorrels, en exporteert die naar gebieden waar de schrale grond schreeuwt om organische stof en mineralen. Zo creëert de Kakelhoeve van een kostenpost (mest) een opbrengstenpost.

Gesprekken bij de Ei-Automaat

Wat ook direct opvalt, is de ei-automaat op het erf. “We verkochten al eieren aan buren en familie, maar zochten ook een manier om de mensen te  informeren over ons bedrijf en over  de Nederlandse pluimveehouderij. Een zichtstal bleek lastig,” zegt Peter van der Heijden. “Want wil je echt mensen op het bedrijfsterrein? Wat betekent dat voor de rust en hygiëne? Toen hebben we besloten om de ei-automaat in een infohut aan de weg te plaatsen. Daar kun je informatie vinden en natuurlijk onze kakelverse eitjes kopen.” Een gedeelte van de winst uit de ei-automaat investeren ze in het Spoordonkse verenigingsleven: de Kakelhoeve sponsort onder meer de Spoordonkse fanfare, voetbal en carnavalsclub, de eigen buurtvereniging en enkele goede doelen zoals Running Team Oirschot en de Big Challenge Alpe d’Huzes. Door het verenigingsleven in een kleine dorpskern te steunen, behouden we de jeugd in het dorp en dus blijft Spoordonk levendig,” aldus de heren.

De Ei-automaat zorgt altijd voor veel aanloop en een praatje. Mensen zijn geïnteresseerd en laten zich informeren over het pluimvee-vak en de sector. Van der Heijden verzorgt de automaat: “Mensen stellen vragen, soms over iets wat ze op tv hebben gezien en dat levert vaak leuke discussies op.” Daarnaast is Van Agt bestuurlijk actief in de vereniging Blij met een Ei, die werkt aan de band tussen pluimveehouder en consument. Blij met een Ei geeft voorlichting en promoot het Nederlandse ei.

Sociaal en educatief betrokken

Dat maakt de Kakelhoeve uitermate sociaal betrokken. Ze hebben een goede band met de buurt, wat maar weer bleek bij de plannen om een nieuwe stal te bouwen in 2010. Een informatieavond hierover sloegen alle genodigden af: ze geloofden het wel. Vol vertrouwen dat de Kakelhoeve goed met de omgeving zou omgaan. Daarnaast komen er jaarlijks verstandelijk beperkten een dagje meelopen en lopen er altijd stagiairs uit binnen- en buitenland rond.  Ook komen er regelmatig schoolklassen langs om te kijken voor een educatieve dag en worden er op aanvraag excursies gegeven.

Klik op de foto om het filmpje over de Kakelhoeve te bekijken.

Vernieuwing in veel factoren

Op het oog lijkt de Kakelhoeve een traditioneel bedrijf, maar innovatie is in dit geval de som der delen. Anne-Marie Spierings, gedeputeerde Agrarische ontwikkeling bij de provincie Noord-Brabant, beloont de Kakelhoeve met de Agrofoodpluim: “De sector staat voor grote uitdagingen, en elke ondernemer kijkt naar zijn individuele situatie. De Kakelhoeve heeft in veel opzichten een manier gevonden om het bedrijf toekomstbestendig te maken. Ze gaan goed om met hun dieren, energie, mest en de omgeving. Daarnaast zoeken ze ook nog eens actief de verbinding met de consument. Dat biedt perspectief en dat belonen we graag met een Pluim!”

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

0  reacties

Cookie-instellingen