Avans studenten presenteren consumentenconcept voor 2030

11-01-2021

De provincie wil de omslag naar kringlooplandbouw versnellen. In de (boeren)praktijk moeten deze innovaties worden ontwikkeld en ingevoerd. Het Praktijkcentrum voor Precisielandbouw bij Van den Borne Aardappelen wordt daarom verder ontwikkeld tot 'Brabantse Boerderij van de Toekomst'. Hier ligt de focus op de versnelling van data gedreven telen.

De Brabantse Boerderij van de Toekomst is een samenwerking van Van den Borne Aardappelen, HAS, Wageningen UR, TU/e, ZLTO, Ministerie van LNV en provincie Noord-Brabant.

De Brabantse Boerderij van de Toekomst maakt onderdeel uit van het door het Ministerie van LNV opgezette landelijke Boerderij van de Toekomst.

In de Boerderij van de Toekomst werken boeren samen met beleidsmakers, kennisinstellingen, agrofood ketenpartijen en het hightech bedrijfsleven. Er worden nieuwe teeltsystemen, methoden en technologie getest en gedemonstreerd, zodat deze sneller en beter beschikbaar komen voor de praktijk. Vraagstukken liggen veelal op het gebied van water en bodem, herstel natuurwaarden en biodiversiteit in de landbouw, maximaal gebruik van reststromen, hoe om te gaan met een teveel en een tekort aan water.

Updates

Vier studenten van Avans Hogeschool hebben het consumentenconcept 'In the mood for Fresh, Frozen & Fast' gepresenteerd. Dit voedselconcept voor 2030 is gebaseerd op de wensen van hun eigen generatie. FoodUp Brabant en Het Praktijkcentrum voor Precisielandbouw waren de opdrachtgevers.

De vier studenten, Lars Meinders, Anne Willemsen, Pien Hermans en Dennis Kant, zitten in het derde of vierde jaar van hun studie. Op verzoek van Paul van Zoggel (Praktijkcentrum voor Precisielandbouw) en Marcel Webster (FoodUp Brabant, onderdeel van het programma landbouw en voedsel van de provincie Noord-Brabant) zijn zij de uitdaging aan gegaan om een consumentenconcept voor duurzaam geteeld voedsel in 2030 te bedenken voor hun eigen generatie. Deze 'generatie Z', grofweg geboren tussen 1995 en 2010, is de eerste generatie die als het ware is opgegroeid met een smartphone in de hand. De vraag is hoe boeren en andere schakels in de voedselketen nu al kunnen inspelen op wat deze generatie belangrijk vindt.

Als eerste stap hebben zij een enquête opgesteld  die door bijna 400 respondenten uit de generatie Z-doelgroep is ingevuld. Op basis van deze resultaten hebben zij daarna het concept 'In the mood for Fresh, Frozen & Fast' ontwikkeld.

Anne Willemsen: “De essentie van het concept is dat iedere consument een eigen app heeft, waarmee een koppeling wordt gemaakt met de voeding die jij op dat moment nodig hebt. Dit is gebaseerd op lengte, gewicht, beweging, DNA, medische achtergrond etc. In deze app kun je ook je eigen voedingsvoorkeuren, zoals smaak, opnemen. Het eten wordt geleverd door verschillende boeren in de buurt die op deze manier een eerlijke prijs krijgen voor de producten die zij verbouwen. Hierdoor helpt de consument de boer en andersom.”

Lars Meinders: “De maaltijden worden daarna bij de consument aan huis geleverd in de vorm van maaltijdboxen. In deze maaltijdboxen vindt de consument verse en ingevroren voeding, waarmee snel gezonde maaltijden gemaakt kunnen worden. Vandaar de naam van dit concept: In the mood for Fresh, Frozen & Fast. Deze maaltijdboxen worden uiteraard op een duurzame manier geleverd (bijvoorbeeld door elektrische scooters en auto’s en drones).”

Nieuwsgierig naar het concept? Bekijk hieronder het filmpje dat de studenten hebben gemaakt (of klik hier).

Het concept van de studenten zal door FoodUp Brabant en het Praktijkcentrum voor Precisielandbouw worden gebruikt bij het verder ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen voor boer én keten.

 

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen