De Embassy of Food
De manier waarop we ons eten produceren en consumeren ligt onder een vergrootglas. Hoe kunnen we een nieuwe blik op de knelpunten werpen en zo het huidige voedselsysteem anders vormgeven?
Daarvoor is de Embassy of Food opgezet: een onderzoeksgroep waarin jaarrond onder meer ontwerpers, boeren, wetenschappers en beleidsmedewerkers de nieuwste ideeën uitwerken. Bezoekers konden de beste ideeën van die groep de afgelopen week zien, horen en beleven tijdens de Dutch Design Week. Met tienduizenden bezoekers aan de vijf concepten bleek dit een schot in de roos. Veel van hen werden uitgedaagd door de concepten Nieuwe Vroenten en Feel Gut. Daarnaast trok een tv-programma over de DDW waarin Feel Gut in de schijnwerpers stond, nog eens 70.000 kijkers.
Tijdens een grote werkconferentie (Table Conversations) bij de Embassy of Food dachten 50 ontwerpers, kunstenaars en wetenschappers en 50 experts uit de voedsel- en landbouwsector na over 14 vraagstukken. Een voorbeeld daarvan is het vraagstuk van Lidl: hoe kan een supermarkt consumenten verleiden tot duurzame keuzes zonder in te boeten op gemak en prijs?
Driejarig programma
De Embassy werkt met een driejarig programma. In 2023 werd onderzoek gedaan naar ‘de boerderij van morgen’. Welke waarden vinden we belangrijk bij het maken van keuzes over voedsel? In 2024 borduurde de Embassy op dat onderzoek voort.
Het plan is om die scenario’s in 2025 op te schalen. Want om Nederland, of zelfs de wereld, te kunnen voeden en gezond te houden, moeten we leren denken in volume. In 2025 ontwerpt de Embassy daarom een voorstel over hoe we Nederland als voedselland in zijn geheel opnieuw kunnen inrichten.
Klankbord
“Open sleutelen aan de toekomst”, zegt Alfred van Mameren, die de ambassade vanuit de provincie begeleidt. “Dat is wat we met de Embassy mogelijk maken. De horizon verbreden vanuit inhoudelijke kennis van ontwerpers en hun passie om de wereld mooier te maken. Je wil dat er iets uitkomt wat je zelf nooit had kunnen bedenken.”
“Via de ontwerpers leren wij nieuwe mensen en andere invalshoeken kennen. Dat is heel belangrijk om uit de eigen denkwereld te stappen. De Embassy levert ook nieuwe doeners op. En het publiek dat langskwam, heeft de plannen gezien en denkt daar verder over na. Goede kans dat zij bij de volgende kookbeurt of supermarktstop al iets anders te werk gaan.”
Provincie is partner
De provincie Noord-Brabant is partner van de Embassy of Food. Dat doen we, omdat we voortdurend op zoek zijn naar nieuwe wegen voor ons landbouw- en voedselsysteem. Daarin trekken we samen op met anderen, zoals WUR, Rabobank en Lidl. Tijdens de DDW waren ook verschillende andere Embassies van de Provincie Noord-Brabant vrij te bezoeken op het Ketelhuisplein in Eindhoven.
Foto's: Elles van Pinxteren