WaardeRingen voor Eetschap, HolyCow en Klasseboeren

19-10-2022
0 reacties

Brabant is een slimme provincie, die vooroploopt in het duurzaam produceren van gezonde voeding van hoge kwaliteit, in vernieuwende techniek én in betrokkenheid tussen boeren en inwoners. Daarom is de provincie Noord-Brabant in 2023, net zoals vorig jaar, lead partner van Dutch Food Week. Een campagneweek geïnitieerd door de Topsector Agrifood, en gesteund door het ministerie van LNV én bijna 300 partners. Van boer, supermarkt tot onderwijsinstelling, producent en provincie.

Tussen 7 en 14 oktober 2023 gaat de Dutch Food Week plaatsvinden. We zijn nu volop bezig met het voorbereiden van diverse mooie activiteiten in onze regio en zoeken daarbij continu de samenwerking op met iedereen die de agrifoodsector een warm hart toedraagt.

Terugblik 2022

In 2022 werden er tijdens de Dutch Food Week alleen al in Brabant meer dan 100 activiteiten georganiseerd. De hele keten kwam in beweging, om de consument te laten zien dat er hard wordt gewerkt aan ons voedselsysteem van morgen. Bekijk hieronder de aftermovie van Dutch Food Week Brabant 2022.

Updates

De provincie Noord-Brabant heeft in de Dutch Food Week WaardeRingen uitgereikt aan drie personen die zich in het afgelopen jaar hebben ingezet om de relatie tussen producent en consument te verbeteren. Dalila Sayd, Bram Romme en Henk Kerkers hebben deze ontvangen.

De WaardeRing is een initiatief van Dutch Food Week, gesteund door het ministerie van LNV. Elke provincie kan drie WaardeRingen uitreiken aan mensen die een positieve rol hebben gespeeld in het versterken van de band tussen boer en burger in hun provincie. De provincie Noord-Brabant heeft gekozen voor deze verbinders:

Dalila Sayd – Eetschap

Het Eetschap ontwikkelt projecten gericht op meer duurzame en gezonde (eet)gewoonten, met aandacht voor de eetcultuur en identiteit van de deelnemers. Elies Lemkes-Straver: “Dalila is echt een verbinder tussen boeren en mensen met een lagere sociaal-economische positie, ook weet zij over de culturen heen voedsel dichter bij de consument te brengen.”

Bram Romme - HolyCow

Als student aan de HAS en tevens jonge koeienboer zag Bram steeds vaker dat er veel onwetendheid en daarmee ook onbegrip was over de bedrijfsvoering op een melkveehouderij. Elies Lemkes-Straver: “Met de filmpjes die Bram maakt over zijn bedrijf en die hij deelt op social media via HolyCow weet hij juist de jongere doelgroep goed te bereiken met een inzicht in het boerenleven. En daar begint het, bij de jongeren, zij hebben de toekomst.”

Henk Kerkers – Klasseboeren

De boerenbedrijven van Klasseboeren bieden scholieren een veilige en interessante omgeving voor leren in de praktijk. Zij krijgen de kans om op het erf het boerderijleven te ervaren. Elies Lemkes-Straver: “Dit is echt leren door beleven, dat beklijft juist zo goed omdat de kinderen het zien, ruiken, voelen. Henk heeft hier als voorzitter van Klasseboeren een belangrijke rol in gespeeld.”

Tijdens Dutch Food Week hebben veel boerderijen, voedselproducenten, retail, onderwijs en vele andere agrifood-ondernemingen een kijkje in de keuken gegeven van hun bedrijfsvoering. Daar kon je (vaak letterlijk) proeven waar je voedsel vandaan komt. Elies Lemkes: “Dat is erg belangrijk, omdat dit het begrip bevordert tussen de producenten en consumenten en daarmee de waardering voor je voedsel stijgt.”

 

Uitreiking WaardeRingen 2022

Registreren

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.