Brabant geïnspireerd door Galway

11-05-2020
0 reacties

 

EUREGA is een samenwerkingsproject van Europese regiopartners die zich inzetten voor het belang van gastronomie in beleid en strategische besluitvorming. In 2018 was Brabant de Europese Regio van de Gastronomie (ERG).

Met We Are Food zette de provincie Noord-Brabant/ FoodUp Brabant het hele jaar verschillende foodthema’s in de spotlights. De provincie Brabant vormde samen met de andere ERG-regio’s in 2018 het EUREGA-project. Uitgangspunt: gastronomie kan veel economische kansen brengen en verdient een sterke plek in Europees, nationaal en regionaal beleid. De negen projectpartners binnen EUREGA zetten zich hiervoor tot en met 2022 gezamenlijk in.

For more information about the Interreg project Eurega in English, visit the EUREGA website.

Doel in Brabant

De Brabantse projectpartners willen 10% meer bezoek aan de regio genereren op het gebied van gastronomie en gastvrijheid. Door de toeristische capaciteit te versterken en het Brabants erfgoed van cultuur, landschap en agrofood zichtbaar te maken, verwachten zij nieuwe banen en een groei van uitgaven in deze sectoren. In deze eerste fase halen ze vooral ideeën op tijdens bijeenkomsten in binnen- en buitenland met stakeholders. Deze worden doorvertaald naar actieplannen food & leisure in Brabant.

Deelnemende regio’s

De partners die meewerken aan EUREGA zijn:

  • Municipality of 's-Hertogenbosch (Netherlands)
  • Province of Noord-Brabant (Netherlands)
  • ProAgria Pohjois-Savo (Finland)
  • Northern and Western Regional Assembly (Ireland)
  • Development Agency of South Aegean Region -READ S.A. (Greece)
  • Sibiu County Council (Romania)
  • Hajdú-Bihar County Government (Hungary)
  • IGCAT (Catalunya)
  • Prodeca – Government of Catalonia (Catalonia)

Bekijk de Factsheet Actionplan Noord-Brabant waarin de aanpak van dit EUREGA-project in één oogopslag is te zien. 


Updates

Van 10 tot 12 maart bezocht een aantal collega's het Interreg-project EUREGA in Ierland. Dagen waarin veel aandacht was voor de vormgeving en inhoud van de action plans.

Collega`s Sjef Dupont, Cindy Hagenstein en Iris van Seumeren bezochten Galway namens Brabant. Lees hier hun ervaringen.

Bezoek aan Galway Interreg project EUREGA - Gastronomy

Inspiratie voor de action plans

Van 10 tot 12 maart bezochten we het Interreg-project EUREGA in Ierland, Galway. Na een landing op Dublin namen we de bus richting Sligo: een leuk en karakteristiek Iers plaatsje. De eerste dag werden ‘s ochtends verschillende Ierse projecten en initiatieven met ons gedeeld, zoals de ‘Digital School for Food’ (een platform waar voedselproducenten leren hoe hun bedrijf effectief te ontwikkelen) en de ‘Food Works Programme’ (een programma dat ondernemers helpt in het opschalen en uiteindelijk exporteren van voedsel en/of dranken). Het was erg interessant om te zien hoe de Ierse overheid hierin een niet alleen steunende maar ook vooral stimulerende rol aanneemt. Daarbij was er op de eerste dag ruimte voor stakeholders uit verschillende regio’s om hun ervaringen te delen. Dit leidde tot interessante discussies en partijen die ondanks de vele verschillen in achtergrond toch elkaars aanpak herkenden. In de middag was er ruimte om als projectpartners te sparren over de vormgeving en inhoud van de action plans, de projectideeën die uiterlijk 1 juni worden opgeleverd. Door deze sessie kan in het proces van schrijven weer een slag gemaakt worden. Tijdens de lunch en het diner hebben we ervaren hoe de gastronomie in Ierland zijn gasten behandelt: creatief en met uitstekend eten!

Ervaringen van ondernemers in de foodsector

De volgende dag lieten we Sligo achter ons en reisden we per bus naar de BIA Innovator Campus in de buurt van Galway. Deze campus geeft ondernemers die wel een concreet businessplan hebben, maar niet de ruimte en materialen, de mogelijkheid tegen een laag tarief een productieruimte te huren. Hierin kunnen zij de eerste stappen in het productieproces zetten zonder daarvoor grote investeringen te doen. Dit alles gecombineerd met het delen van kennis om de kans van slagen voor de ondernemer zo groot mogelijk te maken.

Vervolgens spraken ondernemers zelf over hun ervaringen in de foodsector. Er kwamen mooie voorbeelden voorbij van de verschillende projecten die Ierland heeft, met betrekking tot het ondersteunen van MKB's. Zo was er een oesterboer die een groot stuk exportmarkt verloor en hierdoor in de problemen kwam. Door ondersteuning van de Ierse overheid leerde hij hoe bezoekers te ontvangen en hen educatief kennis te laten maken met oesters. Deze stap redde uiteindelijk de onderneming. Deels omdat mensen vooral betaalden voor het bezoek aan de boer en omdat door het leren openen van oesters aan bezoekers de vraag naar oesters in de Ierse markt toenam.’

Bijeenkomst ‘supporting SME's: ondernemers aan het woord hoe hun MKB zich heeft ontwikkeld tot een succesvolle onderneming

Mooie voorbeelden

De middag werd door de projectpartners besteed aan de eisen die de EU stelt aan de action plans. De plannen moeten echt een beleidsverandering tot gevolg hebben. In Brabant gaat het om het beleid voor de vrijetijdssector. ’s Avonds zijn we heerlijk gaan eten bij John Keoghs Gastropub. Een typisch Ierse pub die je meteen het gevoel gaf écht in Ierland te zijn met kwalitatief zeer goed eten. Deze pub is een mooie inspiratie voor een mogelijk action plan waarin we een echte Brabantse ‘feel’ kunnen creëren.

Tot slot veel lof voor onze Ierse partners die deze trip enorm goed georganiseerd hadden. Wij zijn geïnspireerd met betrekking tot onze action plans, en hebben veel interessante (internationale) verbindingen gemaakt.

Typisch Ierse streekproducten: oesters als lunch

Afbeeldingen

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.