Trots op Brabants duurzaam eten

15-10-2020
0 reacties

 

EUREGA is een samenwerkingsproject van Europese regiopartners die zich inzetten voor het belang van gastronomie in beleid en strategische besluitvorming. In 2018 was Brabant de Europese Regio van de Gastronomie (ERG).

Met We Are Food zette de provincie Noord-Brabant/ FoodUp Brabant het hele jaar verschillende foodthema’s in de spotlights. De provincie Brabant vormde samen met de andere ERG-regio’s in 2018 het EUREGA-project. Uitgangspunt: gastronomie kan veel economische kansen brengen en verdient een sterke plek in Europees, nationaal en regionaal beleid. De negen projectpartners binnen EUREGA zetten zich hiervoor tot en met 2022 gezamenlijk in.

For more information about the Interreg project Eurega in English, visit the EUREGA website.

Doel in Brabant

De Brabantse projectpartners willen 10% meer bezoek aan de regio genereren op het gebied van gastronomie en gastvrijheid. Door de toeristische capaciteit te versterken en het Brabants erfgoed van cultuur, landschap en agrofood zichtbaar te maken, verwachten zij nieuwe banen en een groei van uitgaven in deze sectoren. In deze eerste fase halen ze vooral ideeën op tijdens bijeenkomsten in binnen- en buitenland met stakeholders. Deze worden doorvertaald naar actieplannen food & leisure in Brabant.

Deelnemende regio’s

De partners die meewerken aan EUREGA zijn:

  • Municipality of 's-Hertogenbosch (Netherlands)
  • Province of Noord-Brabant (Netherlands)
  • ProAgria Pohjois-Savo (Finland)
  • Northern and Western Regional Assembly (Ireland)
  • Development Agency of South Aegean Region -READ S.A. (Greece)
  • Sibiu County Council (Romania)
  • Hajdú-Bihar County Government (Hungary)
  • IGCAT (Catalunya)
  • Prodeca – Government of Catalonia (Catalonia)

Bekijk de Factsheet Actionplan Noord-Brabant waarin de aanpak van dit EUREGA-project in één oogopslag is te zien. 


Updates

In Brabant zijn we expert in voedselproductie, lokale producten én genieten van lekker eten. Met het Interregproject EUREGA wil de provincie de aandacht voor de Brabantse eetcultuur vergroten en meer bezoekers trekken naar duurzame aanbieders. Op 14 oktober presenteerden we ons actieplan in Brussel.

Van 5 t/m 22 oktober 2020 organiseerde de Europese Commissie de 18e Europese Week van Regio’s en Steden (EWRC). De EWRC is het grootste jaarlijkse Europees evenement over lokaal en regionaal beleid. Als onderdeel van het programma vond op 14 oktober het ‘Eurega Dissemination Event’ plaats, waarbij alle Eurega-projectpartners hun actieplannen presenteerden om food en gastronomie beter in te bedden in het regionale beleid. Ook het Brabantse Eurega-actieplan is klaar om te worden uitgevoerd. Het gaat om twee acties: de eerste is het vergroten van de media-aandacht voor foodaanbod van ondernemers die duurzaam werken. Een biologische boer bijvoorbeeld, die een proeverij van zijn rundvlees organiseert op de boerderij. Hiermee versterken we ons toeristisch imago op het gebied van food. De tweede is het trainen van ondernemers om in te spelen op de wensen van de bezoeker. Niet alleen de toerist, maar ook de Brabantse consument die vanwege corona meer lokaal koopt. FoodUp Brabant en Visit Brabant gaan dit actieplan namens de provincie Noord-Brabant uitvoeren samen met relevante Brabantse partners.      

Vervolg op Europese Regio van de Gastronomie

Het actieplan is een vervolg op de activiteiten uit 2018, toen Brabant de Europese Regio van de Gastronomie was. Als onderdeel daarvan trok Visit Brabant buitenlandse pers en influencers in grote getalen naar Brabant. Deze persbezoeken leverden veel positieve publiciteit op in verschillende Europese landen. Hierdoor kwam Brabant beter als foodbestemming op de Europese kaart te staan én zagen de Brabantse deelnemers aan het jaar van de gastronomie hoe groot de waardering is voor ons voedselaanbod.

Publiciteit en toeristisch aanbod

De ervaringen uit 2018 zijn verder uitgewerkt en er vonden uitwisselingen plaats met de andere regio’s, zoals Catalonië Spanje, Sibiu Roemië en Kuopio Finland. Vanuit Brabant hebben we onder andere GezondDorp in Leende en het kookproject Van Brabantse Grond als inspirerende voorbeelden laten zien. Met de opgedane kennis en ervaringen is een plan opgesteld waarmee we ook de komende jaren influencers en journalisten verslag laten doen van ons duurzame Brabantse food-aanbod. Met de publiciteit die dit oplevert, willen we onze ondernemers in recreatie en toerisme motiveren. We mogen immers trots zijn op onze Brabantse voedselproductie en onze lokale producten! Vanuit die trots willen we Brabantse ondernemers stimuleren en trainen om nieuw toeristisch aanbod op het gebied van food te ontwikkelen. Denk aan nieuwe arrangementen en samenwerkingen tussen ondernemers of locaties. Uiteindelijk willen de projectpartners daarmee meer bezoek aan Brabant genereren op het gebied van gastronomie en gastvrijheid, wat uiteindelijk weer economische kansen biedt, zoals nieuwe banen en een groei van uitgaven in deze sectoren.

Interreg Europe

Het Interreg Europe project EUREGA is een Europees samenwerkingsproject van negen regiopartners die zich inzetten voor het belang van eettradities en regionale gastronomie. EUREGA staat voor EUropean REgions of GAstronomy. In Nederland werken de gemeente ’s-Hertogenbosch en de provincie Noord-Brabant aan EUREGA. Uitgangspunt: gastronomie kan veel economische kansen bieden en verdient een sterke plek in Europees, nationaal en regionaal beleid.

Bekijk de projectvideo:

Meer weten over het Interreg Europe project EUREGA? Bekijk de Brabantse website over Eurega, de Interreg Europe website of volg de ontwikkelingen via Twitter, LinkedIn of Facebook.

Afbeeldingen

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.