Nog 3 plekken voor boerinnen met ideeën

09-12-2020
0 reacties

Op de hoogte blijven van het laatste FoodUp-nieuws? Meld je aan voor de maandelijke FoodUpdate!

 

Tijdens BeLeef2020 hebben we weer 150 agrarische vrouwen mogen inspireren. Wil jij je opgedane ideeën concreet maken en jóuw rol in het bedrijf pakken? Dan is het FoodUp-Fides-traject iets voor jou! Samen met gelijkgestemden aan de slag met het idee dat je tot jouw verdienmodel wilt maken.

Heeft BeLeef2020 je in beweging gebracht en heb je nieuwe ideeën over het toekomstperspectief van jullie agrarisch bedrijf opgedaan? Het FoodUp-Fides-traject nodigt je uit om een rol als bedrijfsstrateeg te pakken. In 24 weken en acht bijeenkomsten ontplooi je je tot strategisch partner binnen je eigen bedrijf, waardoor de boerderij als onderneming verder kan groeien. Je leert marktkansen zien, consumentenbehoeften begrijpen en leert die te verbinden met wie en wat jullie zijn als agrarisch bedrijf en wat jullie kunnen bieden. Win-win-win als eindresultaat: een boerderij die floreert, een onmisbare bijdrage levert aan landschap en buurt en op waardering kan rekenen van burger en consument.

Wat is het FoodUp-Fides-traject?

De focus van het FoodUp-Fides-traject ligt op het ontwikkelen van een zakelijke creativiteit die je in staat stelt goede ideeën van slechte te onderscheiden. Om vervolgens het goede idee tot een businessmodel uit te werken. Dit doen we out of the box, maar niet los van de realiteit. In een groep van zes agrarische vrouwen gaan we een half jaar aan de slag, waarbij je kennismaakt met gelijkgestemden, elkaar inspireert en aan de slag gaat met jouw eigen idee of vraagstuk.
Het FoodUp-Fides-Traject is een initiatief van FoodUp Brabant, onderdeel van de provincie Noord-Brabant.

Vertrouwen

Het eerste Fides-traject in 2018 bestond uit zes boeren, allemaal uit verschillende sectoren. Ze hadden met elkaar gemeen dat ze ‘het anders wilden gaan doen’. Lid van de groep waren ook een bedrijfseconomisch adviseur, een procesbegeleider en een social designer, om zo de perfecte balans tussen creativiteit en realiteit te behouden. 
De naam Fides staat in het Latijn voor vertrouwen. Vertrouwen in jezelf en in elkaar. Een belangrijk onderdeel van het traject is dat de deelnemers, allemaal agrarische vrouwen, elkaar steunen. Uitgangspunt is verder dat je beter zelf verandering in gang kunt zetten, dan dat je wacht tot de markt je ertoe dwingt. 

Vrouwen zijn belangrijke spil

De sector is in beweging, in transitie. De wereld verandert en daarmee ook het voedselsysteem. Door de transitie is een zoektocht naar nieuwe kaders ontstaan. In de agrarische sector brengt dit onzekerheid, spanning en frustraties met zich mee die voelbaar zijn aan de keukentafel. Vrouwen zijn vaak de spil en hebben invloed op het proces en de bedrijfsvoering. Ze zijn vanuit hun rol vaak het sterkst verbonden met gezin, bedrijf én omgeving. Daarom richten we ons met het het FoodUp-Fides-traject 2021 op de agrarische vrouwen. 

Ervaringen

Tot welke plannen zijn de boeren uit de eerste groep gekomen?

  • Boer 1, houder van buitenvarkens, en gepromoveerd veearts, is internationaal bekend. Zijn biologische topvlees wordt verkocht in Duitsland en Japan, en zijn boek ‘De Varkensfluisteraar’ is in 40 talen vertaald. Maar in Brabant kent bijna niemand hem, of vinden ze hem maar ‘apart’. In deze groep heeft hij de inspiratie en contacten gevonden die hem momenteel zicht bieden op een nieuw landelijk marktconcept.
  • Boer 2, melkveehouder, is inmiddels omgeschakeld naar waterbuffels. ’Had ik tien jaar eerder moeten doen. Ik heb het plezier in m’n werk hervonden, krijg meer waardering uit m’n omgeving en financieel gaat het met het bedrijf ook beter.’ 
  • Boer 3 heeft een zeugenbedrijf en fokt biggen. Met vijf andere boeren is hij inmiddels het vleesconcept Eigezwijns in de markt gezet. Zijn partner heeft haar oude liefde (detailhandel) hervonden: sinds dit najaar bestiert ze in hartje Veghel de alles-van-het-varkentje-winkel Oijnk! Met 500 verrassende producten van het varken.
  • Boer 4 is een jonge pootaardappelteler, die met een bevriende boer hun bijzondere ligging weten te verwaarden. De ene boer teelt op het zand, de ander op klei, wat verschillende aardappels, met verschillende smaken oplevert. Met hun label Streeklanders voegen ze naast asperges, aardbeien en ansjovis en vierde A toe aan de bijzondere producten van de Brabantse Wal. 
  • Boer 5 is afgestudeerd in Wageningen en dubde lang of hij met zijn broer het melkveebedrijf van zijn ouders zou overnemen. Maar dat was niet groot genoeg voor twee gezinnen. Hij draait nu mee in het melkveebedrijf van zijn schoonouders, dat speciale A2-melk levert.
  • Boer 6, biologisch melkgeitenhouder, heeft zijn bitterbal van bokkenvlees (de Bokbal) in Amsterdamse op de menukaart weten te krijgen. Maar bij nader inzien trekt zuivel toch meer, dus worden de lessen uit het bitterbaltraject net zo gemakkelijk toegepast op de geitenzuivel.


Aanmelden

Heb je interesse? Neem dan contact op met Wim Coenraadts van FoodUp Brabant. 
E-mail JCoenraadts@brabant.nl of bel +316 51 24 57 34. Twijfel je of dit programma bij je past of heb je andere vragen? Ook dan kun je terecht bij Wim.


 

Afbeeldingen

0  reacties

Cookie-instellingen