Hoe spekken maatschappelijke wensen je portemonnee?

16-03-2021
298 keer bekeken

Op de hoogte blijven van het laatste FoodUp-nieuws? Meld je aan voor de maandelijke FoodUpdate!
Eerder verstuurde nieuwsbrieven bekijken? Kijk hier

Op 2 maart verzorgden FoodUp Brabant en ZLTO het webinar ‘Hoe spekken maatschappelijke wensen je portemonnee?’ speciaal voor leden van het Brabants Agrarisch Jongeren Kontact (BAJK). Bekijk het webinar hier terug.

In het webinar ‘Hoe spekken maatschappelijke wensen mijn portemonnee?’ vertellen drie jonge boeren aan Wim Coenraadts van FoodUp Brabant hoe je vanuit ondernemerschap beloningsstappen kunt zetten die je als boer helpen een nieuw verdienmodel, of op zijn minst meer verdienvermogen, te ontwikkelen. Eén ding hebben al die stappen gemeen; ze sluiten aan op wensen die in de nabije en verdere omgeving van boeren leven. 

William Meulendijks

De Deurnense varkenshouder William Meulendijks concentreert zich volledig op het terugdringen van emissies, maar dan wel via een brongerichte aanpak. William werkt op zijn bedrijf in feite het theoretische model van het Total Circulair Farm Concept uit tot een in de praktijk werkende mestzuivering. Het resultaat onder aan de streep: substantiële kostenreductie via het verwaarden en vooral zuiveren van mest.  

Joris Cremers

Melkveehouder Joris Cremers uit Overloon zoekt het in de directe waardering van de consument, die tot een jaar geleden voor hem volstrekt anoniem was. In twaalf maanden tijd ligt hij met zijn eigen zuivelmerk De Klef Zuivel binnen de driehoek Sittard-Eindhoven-Overloon bij tientallen boerderijwinkels en meer dan een handvol supermarktvestigingen. 

Dit succes ging niet vanzelf. Als boer moest Joris ineens hele andere dingen gaan doen, naast zijn normale dagelijkse bezigheden. De Klef is dan ook het resultaat van dik vier jaar nadenken, bijschaven, uitproberen en weer aanpassen.

Siebe van de Crommert

De Erpse melkveehouder Siebe van de Crommert koppelt zijn kaasmakerij Siebe’s Kaas aan een omschakeling naar biologisch. Hij vertelt over de fusie van zijn bedrijf en dat van een collegaboer uit de omgeving tot één nieuw, gezamenlijk bedrijf op één locatie. De ligging, de omvang en de bedrijfsvoering maken Siebe en zijn partner ineens tot aantrekkelijke gesprekspartners van het waterschap, zeker als zij zelf met voorstellen komen voor beter beheer van de oeverranden langs de Leijgraaf. 

Oog voor de buitenwereld

‘Het belangwekkende van de drie verhalen is dat zoiets als ‘een makkelijke oplossing’ niet bestaat’, blikt Wim Coenraadts terug. ‘Extra verdienvermogen vanuit ondernemerschap vraagt initiatief, doorzettingsvermogen en oog hebben voor wat de buitenwereld van je wil. Die buitenwereld kan je directe buur zijn, maar ook de klant-consument 25 kilometer verderop of een terreinbeherende organisatie die jou wil betalen voor ecosysteemdiensten. Het belangrijkste lijkt dat je zelf de eerste stap zet. Of zoals één van de boeren zei: door zelf te gaan bewegen, bewegen anderen ook en vaak naar jouw kant toe.’  

Bekijk het webinar hier terug

 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen