Restaurant als spil tussen boer en consument

03-02-2020
0 reacties

Samen met jongeren de toekomst vormgeven, dat is wat FoodUp Brabant graag wil doen. Daarom werken wij op veel terreinen samen met Brabantse onderwijsinstellingen en jongerenorganisaties aan vraagstukken op het gebied van voedsel. 

We organiseren gesprekken met jongeren (Agrifoodtalks), bijeenkomsten gericht op bewustwording (Met de Boer op Toer, Agri Meets Design) en werken samen met het BAJK aan hun jaarprogramma. Daarnaast werken we samen met onderwijsinstellingen aan bewustwording van jongeren via voedseleducatieprojecten (samen met de regio’s Greenport Venlo, Noordoost-Brabant en Foodvalley, de Nieuwste School) en verbinden we ondernemersvragen aan het onderwijs (Urban Living Lab Breda, AgriFood Innovation Makers, nieuwe verdienmodellen voor boeren). We werken samen met onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven aan Talentontwikkeling van (young) professionals. En we hebben altijd stagiairs die binnen ons team werken aan vernieuwende projecten, zoals Boer aan Tafel.

Updates

Stagiaire Nina Hogeveen volgt een opleiding tot Business Innovator aan de Avans Hogeschool in ’s-Hertogenbosch. Met FoodUp Brabant heeft ze een concept ontwikkelt waarmee van boer tot consument wordt bijgedragen aan een gezond en duurzaam voedselsysteem.

FoodUp Brabant werkt veel met stagiaires. Zo maakte Nina Hogeveen een half jaar onderdeel uit van ons team. Nina volgt een opleiding tot Business Innovator aan de Avans Hogeschool in ’s-Hertogenbosch. Haar stage-opdracht bestond uit het ontwikkelen van een concept om verschillende partijen, van boer tot consument, bij te laten dragen aan een gezond en duurzaam voedselsysteem.

Nina is 20 weken bezig geweest met het ontwikkelen van een concept: “In de eerste fase ben ik op zoek gegaan naar de huidige problematiek in ons voedselsysteem en heb ik onderzocht wat de huidige trends in de foodbranche zijn. Vervolgens zijn er ontzettend veel ideeën bedacht om een antwoord te geven op het vraagstuk. In de laatste fase heb ik een idee doorontwikkeld tot een concept wat nu klaar is om geïmplementeerd te worden.”

Restaurantformule

Het concept is een restaurantformule waarbij het restaurant de verbindende speler is tussen de boer en de consument. In deze formule kiezen gasten niet voor een standaard gerecht van de kaart, maar stappen in een foodexperience en kunnen kiezen uit een selectie verrasingsmixen. Bijvoorbeeld een mix met pompoen, prei, tomaat en ui. Het is voor de gast een verrassing wat voor gerecht de kok/chef van deze ingrediënten bereidt. Alle ingrediënten uit de verrassingsmix komen rechtstreeks van de boer.

Eerlijk, lekker en gezond

Het concept past volledig in de visie van FoodUp Brabant om te bouwen aan een eerlijk, lekker en gezond voedselsysteem. De directe samenwerking tussen de boer en het restaurant leent zich uitstekend voor het gezamenlijk opstellen van een teeltplan op basis van de verwachte vraag. De boer kan op deze manier duurzaam gaan telen door middel van strokenteelt en precisielandbouw. Het concept draagt hierdoor bij aan een gezonde bodem.  Nina heeft in het concept ook aandacht voor voedselverspilling: “Het idee is om alleen te werken met gewassen die de natuur, bodem en dus de boer te bieden heeft. Ook staat er aan het einde van de week een creatief verrassingsmenu ‘op de kaart’, gemaakt van de overgebleven ‘restjes’.”

Korte keten

Een ander bijkomend voordeel van de directe verbinding tussen de boer en het restaurant is de korte keten. Een aantal ketenspelers worden daardoor overgeslagen, wat een besparing geeft op normale marges in de kostprijs. Deze besparing is voor de boer en restaurant financieel aantrekkelijk en geeft daarbij ruimte om verder te investeren in het verduurzamen van hun processen.

Ook biedt het concept ruimte om de gasten meer informatie te geven over waar en hoe hun voedsel wordt geproduceerd.

Foodexperience

De restaurantformule van Nina Hogeveen speelt in op actuele trends in de foodbranche. Consumenten zijn steeds meer op zoek naar unieke foodconcepten. Hierin speelt de customer experience en opvallendheid een steeds grotere rol. Onder andere door het toepassen van de verrassingsmixen beleeft de gast een unieke foodexperience. Consumenten vinden hun persoonlijke gezondheid en die van de planeet steeds belangrijker. Door het gebruik van strokenteelt en precisielandbouw wordt er gewerkt aan een gezondere bodem en wordt voedselverspilling gereduceerd. Daarbij bestaan de verrassingsmixen vooral uit groenten die de boer teelt. Hiermee zijn de mixen een verantwoorde keuze voor hun gezondheid. En speelt dit in op de trend van de bewuste consument. We vinden het namelijk steeds belangrijker om te weten waar ons eten vandaan komt en hoe het wordt geproduceerd.

De thema’s voedselverspilling, korte keten, bodemverbetering en vraaggestuurd produceren zijn allemaal gecombineerd in het concept om boer, horeca en consument bij te laten dragen aan een duurzaam voedselsysteem. Een unieke foodexperience die boer en consument letterlijk en figuurlijk dichterbij elkaar brengt in het restaurant.

Nieuwsgierig naar verdere details van dit concept of andere vragen aan Nina? Ze hoort ze graag! Neem gerust contact met haar op per e-mail: nhogeveen@outlook.com

Afbeeldingen

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.