Jonge boeren kiezen voor nieuwe uitdaging

08-06-2020
0 reacties

Samen met jongeren de toekomst vormgeven, dat is wat FoodUp Brabant graag wil doen. Daarom werken wij op veel terreinen samen met Brabantse onderwijsinstellingen en jongerenorganisaties aan vraagstukken op het gebied van voedsel. 

We organiseren gesprekken met jongeren (Agrifoodtalks), bijeenkomsten gericht op bewustwording (Met de Boer op Toer, Agri Meets Design) en werken samen met het BAJK aan hun jaarprogramma. Daarnaast werken we samen met onderwijsinstellingen aan bewustwording van jongeren via voedseleducatieprojecten (samen met de regio’s Greenport Venlo, Noordoost-Brabant en Foodvalley, de Nieuwste School) en verbinden we ondernemersvragen aan het onderwijs (Urban Living Lab Breda, AgriFood Innovation Makers, nieuwe verdienmodellen voor boeren). We werken samen met onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven aan Talentontwikkeling van (young) professionals. En we hebben altijd stagiairs die binnen ons team werken aan vernieuwende projecten, zoals Boer aan Tafel.

Updates

De 27-jarige Marc van der Bol uit Moerstraten stond voor een grote uitdaging. Het familiebedrijf met 50 melkkoeien toekomstbestendig te maken, maar hoe? FoodUp Brabant hielp hem hierbij. Lees het artikel van Remko Vermunt van de internetbode.nl.

MOERSTRATEN - De 27-jarige Marc van der Bol uit Moerstraten stond voor een grote uitdaging. Samen met zijn vader zit hij sinds een aantal jaar in een maatschap, een melkveebedrijf met 50 melkkoeien. Een bedrijf dat tevens al jaren in de familie is. "Mijn vader heeft het overgenomen van mijn opa." Aan Marc eigenlijk de taak om het familiebedrijf toekomstbestendig te maken, maar hoe?

Zelf studeerde Marc van der Bol tuin- en akkerbouw aan de HAS Hogeschool. Zijn hart ligt dan ook meer bij de akkerbouw dan bij het melkveebedrijf. "Daar komt nog eens bij dat we vanuit Den Bosch steeds meer regels krijgen over bijvoorbeeld de stallen die in 2024 helemaal aangepast moeten worden." Dat vraagt om een forse investering. "Dat zette me toch aan het denken", vertelt Van der Bol. "Wil je op een gangbare manier je boterham verdienen, dan zal je toch aan schaalvergroting moeten denken. De marges worden steeds kleiner, dus dan moet je qua volume groeien", legt de jonge boer uit. Maar, die schaalvergroting ziet hij eigenlijk niet zitten.

Grondsoorten

Hij besloot gebruik te maken van de voucherregeling van de Provincie Noord-Brabant. "Dan komt er iemand langs om advies te geven." In Marc's geval was dat Anco Sneep van FoodUp Brabant. Hij vertelde over een jonge boer uit Steenbergen die eigenlijk met dezelfde vragen worstelde: Martijn van Overveld. "Toevallig ken ik Martijn al heel lang. We organiseren samen voederbietenwedstrijden en ik ken hem van KPJ-feesten." Martijn was al langere tijd bezig met onderzoek doen naar grondsoorten en de smaak van de aardappel. "Ik dacht: 'ik zal hem eens bellen'." Martijn van Overveld uit Steenbergen heeft zo'n 20 hectare aan grond voor de akkerbouw, Marc van der Bol heeft dertig hectare. "Dat is aan de krappe kant, maar als we het samen oppakken, dan kan het een succes worden", besloten ze.

Streeklanders

Samen gingen ze aan de slag met het telen van een nieuwe aardappel. Nabij het Moerstraatse Oudland groeien de Oudlanders op zandgrond van Marc. En op de Steenbergse kleigrond groeien de Westlanders van Martijn. De grillige en abrupte overgang van zand naar zeeklei kenmerkt het West-Brabantse gebied de Brabantse Wal. "Dat hebben we in het concept betrokken." Onder de noemer 'Streeklanders' proberen ze de nieuwe aardappelen sinds afgelopen week aan de man te brengen via hun eigen boerderijen én via boerderijwinkels in de buurt. "We hebben wat dat betreft de tijd mee. In deze coronatijd zie je dat boerderijwinkels beter bezocht worden dan ooit. Zo krijgen mensen toch dat restaurantgevoel op hun eigen keukentafel." Toch zou deze proef ook negatief kunnen uitpakken. "Het kan ook tegenvallen, maar dan hebben we het in ieder geval geprobeerd. Van de valkuilen leer je uiteindelijk toch het meest", stelt Marc.

Toekomstbestendig

Beiden hebben nu een half hectare gebruikt voor het telen van de nieuwe aardappelen. Dat is niet voldoende om het bedrijf meteen toekomstbestendig te maken. "Maar, dat ga je alleen met aardappelen niet redden", legt Marc van der Bol uit. "Als boer heb je een bouwplan met verschillende gewassen die je kweekt. Zelf ben ik nu steeds meer van gras en mais aan het omschakelen naar akkerbouw." De aardappelen kunnen een onderdeel vormen van het toekomstbestendig maken van het bedrijf. "Op termijn zullen we dan ook stoppen met het melkveebedrijf, maar op dit moment halen we daar voor een groot deel de inkomsten vandaan waardoor we dit kunnen proberen." 

Positieve reacties

De aardappelen zijn sinds Pinksteren officieel te koop en vooralsnog zijn de boeren tevreden over het resultaat. "Het loopt aardig. Eigenlijk boven verwachting. De mensen zijn enthousiast over de aardappelen. We hadden eigenlijk wel een kritische noot verwacht, maar ze zijn alleen maar positief."

Kijk voor meer informatie en verkoopadressen op www.facebook.com/Streeklanders/

BRON: www.internetbode.nl
Door: Remko Vermunt   zondag 7 juni 14:29 - 2020 

Afbeeldingen

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.