Hoe spekken maatschappelijke wensen je portemonnee?

16-03-2021
0 reacties

Samen met jongeren de toekomst vormgeven, dat is wat FoodUp Brabant graag wil doen. Daarom werken wij op veel terreinen samen met Brabantse onderwijsinstellingen en jongerenorganisaties aan vraagstukken op het gebied van voedsel. 

We organiseren gesprekken met jongeren (Agrifoodtalks), bijeenkomsten gericht op bewustwording (Met de Boer op Toer, Agri Meets Design) en werken samen met het BAJK aan hun jaarprogramma. Daarnaast werken we samen met onderwijsinstellingen aan bewustwording van jongeren via voedseleducatieprojecten (samen met de regio’s Greenport Venlo, Noordoost-Brabant en Foodvalley, de Nieuwste School) en verbinden we ondernemersvragen aan het onderwijs (Urban Living Lab Breda, AgriFood Innovation Makers, nieuwe verdienmodellen voor boeren). We werken samen met onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven aan Talentontwikkeling van (young) professionals. En we hebben altijd stagiairs die binnen ons team werken aan vernieuwende projecten, zoals Boer aan Tafel.

Updates

Op 2 maart verzorgden FoodUp Brabant en ZLTO het webinar ‘Hoe spekken maatschappelijke wensen je portemonnee?’ speciaal voor leden van het Brabants Agrarisch Jongeren Kontact (BAJK). Bekijk het webinar hier terug.

In het webinar ‘Hoe spekken maatschappelijke wensen mijn portemonnee?’ vertellen drie jonge boeren aan Wim Coenraadts van FoodUp Brabant hoe je vanuit ondernemerschap beloningsstappen kunt zetten die je als boer helpen een nieuw verdienmodel, of op zijn minst meer verdienvermogen, te ontwikkelen. Eén ding hebben al die stappen gemeen; ze sluiten aan op wensen die in de nabije en verdere omgeving van boeren leven. 

William Meulendijks

De Deurnense varkenshouder William Meulendijks concentreert zich volledig op het terugdringen van emissies, maar dan wel via een brongerichte aanpak. William werkt op zijn bedrijf in feite het theoretische model van het Total Circulair Farm Concept uit tot een in de praktijk werkende mestzuivering. Het resultaat onder aan de streep: substantiële kostenreductie via het verwaarden en vooral zuiveren van mest.  

Joris Cremers

Melkveehouder Joris Cremers uit Overloon zoekt het in de directe waardering van de consument, die tot een jaar geleden voor hem volstrekt anoniem was. In twaalf maanden tijd ligt hij met zijn eigen zuivelmerk De Klef Zuivel binnen de driehoek Sittard-Eindhoven-Overloon bij tientallen boerderijwinkels en meer dan een handvol supermarktvestigingen. 

Dit succes ging niet vanzelf. Als boer moest Joris ineens hele andere dingen gaan doen, naast zijn normale dagelijkse bezigheden. De Klef is dan ook het resultaat van dik vier jaar nadenken, bijschaven, uitproberen en weer aanpassen.

Siebe van de Crommert

De Erpse melkveehouder Siebe van de Crommert koppelt zijn kaasmakerij Siebe’s Kaas aan een omschakeling naar biologisch. Hij vertelt over de fusie van zijn bedrijf en dat van een collegaboer uit de omgeving tot één nieuw, gezamenlijk bedrijf op één locatie. De ligging, de omvang en de bedrijfsvoering maken Siebe en zijn partner ineens tot aantrekkelijke gesprekspartners van het waterschap, zeker als zij zelf met voorstellen komen voor beter beheer van de oeverranden langs de Leijgraaf. 

Oog voor de buitenwereld

‘Het belangwekkende van de drie verhalen is dat zoiets als ‘een makkelijke oplossing’ niet bestaat’, blikt Wim Coenraadts terug. ‘Extra verdienvermogen vanuit ondernemerschap vraagt initiatief, doorzettingsvermogen en oog hebben voor wat de buitenwereld van je wil. Die buitenwereld kan je directe buur zijn, maar ook de klant-consument 25 kilometer verderop of een terreinbeherende organisatie die jou wil betalen voor ecosysteemdiensten. Het belangrijkste lijkt dat je zelf de eerste stap zet. Of zoals één van de boeren zei: door zelf te gaan bewegen, bewegen anderen ook en vaak naar jouw kant toe.’  

Bekijk het webinar hier terug

 

Afbeeldingen

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.