Wist je dat een fokzeug na een jaar of drie, vier is ‘afgeschreven’? Dat eigenlijk niemand haar meer wil hebben, behalve misschien om er gehakt of frikandellen van te maken? Nou is er niets mis met frikandellen, maar voor de boer betekent het een bodemprijs. ‘Ik snap dat niet. Het is misschien wat taaier, maar ook gewoon prima vlees. En je kunt er heel goed droge worst van maken.’
Van frustratie naar actie
De Twentse Ivo komt al zijn hele leven bij boeren over de vloer. Hij bewondert hoe ze zich met hart en ziel voor hun dieren inzetten. Het stoort hem hoe weinig ze daarvoor terugkrijgen en hoe ze daardoor vastzitten in het systeem. ‘Van boeren wordt verwacht dat ze verduurzamen. En veel boeren willen dat ook. Maar zolang ze aan de achterkant de laagste prijs krijgen, kunnen ze dat nooit doorvertalen. Goedkoop betekent meestal ook niet duurzaam.’
Ivo’s frustratie wordt uiteindelijk de basis van zijn eigen bedrijf. Het plan: ‘oude’ zeugen opkopen en er regionaal droge worst van maken. Al het vlees van het varken kan erin. De boer krijgt een meerprijs, die hij moet investeren in het verduurzamen van zijn bedrijf. Dreug (Twents voor ‘droog’) is geboren.
Ondernemen is doorzetten en loslaten
Hoe komt een student op het idee om zijn eigen bedrijf op te richten?
Ivo organiseert twee jaar geleden met zijn studentenvereniging een groot evenement in de Bossche binnenstad. Hij ontdekt hoeveel bloed, zweet en tranen erbij komt kijken –en hoe groot de kick is bij het eindresultaat. ‘Dat wil in de toekomst weer’, concludeert hij, ‘maar dan om er geld mee te verdienen en op mijn eigen manier.’
Inmiddels volgt de HAS-student een speciaal traject waarin hij wordt begeleid om zijn eigen onderneming op te zetten. Wat heeft een goede ondernemer nodig? ‘Je moet geloof blijven houden in je eigen concept, passie uitstralen, mensen enthousiast kunnen maken en een netwerk hebben. Dat heeft mij wel het meest geholpen.’
Doorzetten dus, maar ook los kunnen laten, weet hij inmiddels. En dat is lastig. ‘Ik heb een ideaalplaatje in m’n hoofd, maar je moet ook dingen uitbesteden die anderen beter kunnen dan jij. Ik vind dat ook belangrijk, dat je mensen inzet op hun kwaliteit. Maar je moet je er dan ook niet te veel meer mee bemoeien.’
Een goed begin…
Ivo maakte een ondernemersplan, een businesscase, en deed marktonderzoek. Hij stond zelf een paar dagen in een delicatessenwinkel om te kijken wat er gebeurt en mensen zijn worst te laten proeven. Droge worst wordt steeds populairder, concludeert hij, en mensen vinden zijn worst lekker.
Ivo werkt met de korte keten. Een varken is niet langer dan een kwartier onderweg naar de slager en ook de verkoop van de worst is in de buurt. Daardoor blijft de kostprijs relatief laag. De boer krijgt het dubbele voor zijn varken. In het eerste jaar kan Ivo zeven delicatessenwinkels van worst voorzien, denkt hij. Het levert de boer 15.000 euro extra op.
Lokaal door heel Nederland
Met één boer, die energieneutraal wil worden, zijn inmiddels daadwerkelijk afspraken gemaakt. Een aantal delicatessenwinkels wil zijn worst verkopen. Over anderhalve maand moet Dreug in de winkel liggen met vier smaken: naturel, knoflook, paprika-peper en kruidnagel. Ivo begint in Twente, maar wil zijn korte-ketenconcept graag verder uitrollen. Ambitie genoeg: ‘Mijn grote droom is om decentrale korte ketens op te zetten door heel Nederland. Dus telkens via een regionaal netwerk starten met de afzet en van daaruit de keten opstarten. Dat betekent dat ik eerst meer vraag moet creëren vanuit speciaalzaken. Dreug moet een nationaal brand worden. Brabant ligt na Twente voor de hand. De eerste delicatessenwinkels en varkenshouders hebben zich al gemeld’, aldus Ivo.
Genoeg vertrouwen
Is het niet spannend? ‘Ik ben nu nog jong. Ik heb geen gezin te onderhouden. Nu kan ik nog fouten maken, want die gelden alleen voor mezelf. Maar eigenlijk heb ik er gewoon heel veel vertrouwen in.’
En over vijf jaar? ‘Ik hoop dat Dreug dan bekend is in heel Nederland. Ik zou wel trots zijn als zoveel mensen mijn worst eten. Ik krijg nu al heel veel positieve geluiden, dat is echt super gaaf. Ik zou ook wel een centrale plek willen waar consumenten droge worst kunnen proeven en cursussen kunnen volgen. Een oude boerderij met een worstmakerij. Een experience centre. Als etalage van het boerenleven, om te laten zien dat zonder boeren de wereld niet bestaat.’
www.dreugworst.nl