Bijzonder aan dit project, waar de provincie Noord-Brabant initiatiefnemer van is, is dat zij worden begeleid door een brede groep van opdrachtgevers (provincie Noord-Brabant, HAS green academy, Jong Leren Eten en de GGD) en dat hun concepten onderdeel worden van een landelijk onderzoeksproject.
Eiwittransitie
De provincie Noord-Brabant werkt met veel partijen samen aan de eiwittransitie. De eiwittransitie verwijst naar de overgang van een overwegend dierlijke naar een meer plantaardige eiwitconsumptie en -productie. Janny van der Heijden van de provincie Noord-Brabant: “Het doel is om de huidige balans van 60% dierlijke eiwitten en 40% plantaardige eiwitten in ons eten om te draaien naar respectievelijk 40% en 60% in 2030. Om dit te realiseren zijn veranderingen nodig in de hele voedselketen; zowel in de teelt, de verwerking als consumptie van eiwitten. Onder andere door het versnellen van innovaties wil de provincie deze veranderingen stimuleren om zo de economische kansen die dit biedt voor ondernemers te benutten. Gedragsverandering van consumenten speelt bij de eiwittransitie een belangrijke rol. In bijvoorbeeld de gebiedspilot Chief is onderzocht op welke manieren inwoners in de gemeente Altena geïnspireerd konden worden om vaker een plantaardige keuze te maken.”
Voedselkeuzegedrag
Ook het project 'Mbo-student in Actie voor Plantaardig voedsel (MAP)' onderzoekt het voedselkeuzegedrag, in dit geval van mbo’ers tussen de 16-20 jaar. Onder leiding van lector Antien Zuidberg van HAS green academy onderzoeken zeven hbo- en zeven mbo-instellingen samen met een groot aantal andere partijen (Jong Leren Eten, het Voedingscentrum, JOGG, Flevo Campus, MBO Platform Sport en Gezonde Leefstijl, een aantal gemeenten en de provincie Noord-Brabant) hoe mbo-studenten denken over plantaardig voedsel, hoe plantaardig ze eten en met welke oplossingen ze zélf komen om meer plantaardig voedsel te gaan eten. Het onderzoeksproject loopt twee jaar en het doel is tweeledig. “Ten eerste willen we meer kennis krijgen over de gedachten en gedrag van mbo-studenten als zij voedingskeuzes maken”, vertelt Antien Zuidberg. “We focussen ons daarbij op plantaardig voedsel. Ten tweede dagen we de mbo-studenten zelf uit om oplossingen te bedenken die de eigen doelgroep bewust maakt van de mogelijkheid tot plantaardig kiezen en hen stimuleert deze keuze ook daadwerkelijk te maken.”
Challenge
De Avans studenten van de opleiding Business Innovation gaan het komende half jaar in co-creatie met mbo-studenten innovatieve concepten ontwikkelen om mbo-studenten te stimuleren meer plantaardig te gaan eten. Annemarijn Hoorens van Avans Hogeschool benadrukt hoe belangrijk deze real-life opdracht voor hun studenten is. “De afgelopen jaren hebben wij al veel challenges uitgevoerd, maar deze is echt bijzonder. Samen met Marcel Webster, trekker Onderwijs en Kennis van het programma Landbouw en Voedsel van de provincie hebben we nu een vraagstuk kunnen formuleren waar onze studenten oplossingen en concepten voor kunnen ontwikkelen en waarvan ze weten dat ze worden meegenomen in het meerjarig MAP-programma. Aspecten waardoor onze studenten extra gemotiveerd worden om met toffe ideeën te komen.”
Ook Marjolein Lommen van het programma Jong Leren Eten Noord-Brabant is benieuwd waar de Avans-studenten mee zullen komen. “In Noord-Brabant zijn wij op veel manieren bezig met voedseleducatie, zoals met het project ‘Smikkelen van eetbaar groen’. Daarnaast organiseren wij jaarlijks samen met het Voedingscentrum en de provincie de Schoolkantine Challenge. Ook zijn wij bezig om het netwerk van partijen die bezig zijn met voedseleducatie te versterken. Dit doen wij o.a. door netwerkbijeenkomsten te organiseren. Deze studenten challenge is een mooi voorbeeld hoe die samenwerking leidt tot nieuwe concrete projecten”.