"JUMP is een geweldige kans om mijn droom waar te maken en de volgende stappen te zetten met mijn initiatief", vertelt Samantha Janssen. Want hoe wild een idee ook is, JUMP geeft jonge voedselveranderaars (onder de 35) de kans om hem te realiseren. Daarvoor moeten de Jump’ers wel flink aan de slag. Het is een intensief en uitdagend, kosteloos traject van acht maanden waarin ze zichzelf doelen stellen, grenzen verkennen en leren om nóg verder te gaan.
In het kort
Maar, ze hoeven het niet alleen te doen. Het JUMP-programma biedt de deelnemers uitgebreide ondersteuning bij hun persoonlijke en zakelijke uitdagingen. Zo krijgen ze coaching en mentoring, toegang tot een groot en relevant netwerk en nemen ze deel aan interactieve JUMP-dagen. Acht maanden lang leren ze niet alleen over zichzelf, maar ook over ondernemen en natuurlijk over hun eigen te maken ‘jump’..
Even voorstellen: De JUMP’ers van 2024-2025!
- Maud van Eert (Saved Flavors) werkt aan een smaakmaker van 100% groentereststromen, zonder toegevoegd zout.
- Cecé de Boon (HandjeVol) wil een gezonde notensnack op de markt brengen en timmert daarmee aan de weg naar een eerlijke (noten)keten.
- Luc van den Brand heeft een idee om gemeenschapslandbouw (CSA) te starten op het agrarisch bedrijf van zijn ouders. Volgens Luc heeft de wereld dit soort initiatieven hard nodig.
- Laura Melenhorst (SUCKERS) werkt aan suikervrije lolly’s met toegevoegde vitamines en een eetbaar lollystokje. Ze verovert de festivalwereld met dit duurzamere alternatief zonder in te leveren op de smaakervaring.
- Maryze Zembowicz (Chillbits) produceert ijsblokjes van geredde groenten en fruit (dat de supermarkt niet haalt) om daarmee de lekkerste drankjes te maken.
- Samantha Janssen werkt aan een proces om een product te kunnen maken wat smaakt naar en lijkt op honing, maar het niet is. Dankzij deze ‘bij vrije honing’ bevorder je de bestuiving van de gewassen en heb je veel minder bestuivers nodig.
- Luc Roefs (Finca Local) wil meer peulvruchten in ons eten ‘verstoppen’ zonder dat de consument dit doorheeft. Voor een eiwitrijker, plantaardiger en duurzamer menu.
- Victor Boone (Happy Goats Goodness) ontwikkelt overheerlijk ijs gemaakt van 100% biologische geitenmelk. Een goed alternatief voor mensen met een koemelkintolerantie.
Van start: de bootcamp
Om de start van het JUMP-traject extra kracht bij te zetten, werden de deelnemers op 7 en 8 november ondergedompeld in een intensieve tweedaagse bootcamp. Het programma zat boordevol inspiratie en interactie. Alle JUMP’ers gingen onder begeleiding van Scout-coaches Vera van den Berg en Yvonne van Donzel zelf aan de slag met hun eigen ontwikkeltraject. Dat deden ze door persoonlijke kernwaarden te formuleren en het Business Model Canvas in te vullen voor hun eigen onderneming. Samen dachten ze na over het bereiken van (nieuwe) doelgroepen en het bepalen van hun kernactiviteiten en strategische partners.
Ook leerde gedragswetenschapper Lucas Defares de groep jonge voedselveranderaars over de relatie tussen zelfvertrouwen en slagkracht. De Food Bootcamp draagt bovendien bij aan het groepsgevoel zodat de deelnemers elkaar gedurende het traject gemakkelijk weten te vinden en elkaar kunnen helpen.
Monique de Wit, projectmanager JUMP: “Onze Food Bootcamp is een belangrijk en energiek startpunt van het JUMP-avontuur. Tijdens deze twee dagen leren zij hun uitdagingen op persoonlijk en inhoudelijk vlak concreet te maken. Wat willen ze na acht maanden hebben bereikt? Daarnaast formuleren ze het vraagstuk om voor te leggen aan hun mentor. Zo krijgen ze hun eigen uitdagingen en volgende stappen steeds scherper. Het doel is om van een idee tot concrete acties te komen.”
Grote diversiteit
Het creëren van een sterke groepsdynamiek en diversiteit onder de deelnemers zijn belangrijke pijlers van JUMP. Ook daar is bij deze JUMP-editie weer goed op gelet. Dit zorgt namelijk voor een inspirerende omgeving van waaruit weer nieuwe ideeën kunnen ontstaan.
Marcel Webster, trekker Kennis en Onderwijsvernieuwing Agrofood van de provincie Noord-Brabant: “De deelnemers bouwen een vertrouwensband op de komende maanden en je ziet mensen groeien. De groep houdt elkaar een spiegel voor. Welke ondernemersvraag of uitdaging heeft een kandidaat? Vaak merk je dat het even duurt om die uitdaging goed te formuleren, daarna gaan JUMPers vaak als een speer.”
Yvonne van Donzel, coach bij SCOUT, vult aan: “Er zit veel diversiteit in deze groep, zowel in achtergronden als persoonlijkheden. Dat gaat een mooie dynamiek opleveren. Er zijn dus veel verschillen, maar zeker ook overeenkomsten tussen deze nieuwe kandidaten. Ik denk dat ze veel aan elkaar gaan hebben.”
JUMP Dream Accelerator is een initiatief van AgriFood Capital in samenwerking met HAS green academy, Sligro, Stichting Goeie Grutten, Provincie Noord-Brabant en Rabobank.