Coronacall #3 Afzetkanalen waar verhaal niet verloren gaat

28-05-2020
0 reacties

Beatrijs Voorneman, senior designer bij Reframing Studio, dacht samen met 45 gasten, mee met Peter van de Voort tijdens de Agri Meets Design Coronacall #3. Peter runt samen met zijn vader Jan Dirk, De Groote Voort. Het bedrijf in Lunteren is beter bekend onder de naam ‘Remeker’.

Normaal gesproken gaat de helft van hun kaas naar de horeca. Maar door de Coronacrisis misten ze van de ene op de andere dag de helft van hun afzet. Beatrijs denkt met Peter mee over een gezond model voor zijn bedrijf. Moet hij afwachten tot zijn afzet weer ‘normaal’ is of moet hij zijn verdienmodel aanpassen?

Beatrijs begint: “Mijn schoonmoeder vindt dat je lijkt op Nick van Nick en Simon. Of toch Simon? Kan je eigenlijk een beetje zingen? Want misschien is dat wel het nieuwe verdienmodel. Zo en dat hebben we in de eerste drie minuten al bedacht.”

Het ijs is gebroken en Peter begint zich voor te stellen: “Ik ben Peter. We melken 90 jersey koeien. Ik ben kaasboer van rauwmelkse jersey kaas met een ghee korst. We zijn al 20 jaar biologisch, draaien al 15 jaar antibioticavrij, onze vaarskalfjes blijven 3 weken bij de koe en we denken vanuit de bodem, de dier en de kaas. Wat betreft onze kaas: die is gewoon heel erg lekker. We hebben een mooi verhaal maar het is de smaak die het hem doet!”

Beatrijs: “Wilde je altijd boer worden?” Nee dat niet, vertelt Peter. “Ik moest wel altijd mee helpen toen ik jonger was, misschien vond ik het daarom ook minder leuk? Ook vond ik het niet cool dat mijn ouders boer waren. Maar kinderen wilden wel altijd bij me spelen. Tussendoor heb ik dus ook wel andere dingen gedaan maar toch ben ik met een omweg weer teruggekomen. Je kunt de jongen wel van de boerderij halen, maar het boerengevoel niet uit het jongetje.”

Beatrijs stelt zichzelf ook nog even voor: “Ik heb Industrieel ontwerp gestudeerd in Delft en afgestudeerd met varkensspeelgoed voor varkens in de intensieve varkenshouderij. Ik werk graag in het voedselsysteem. We eten minimaal drie keer per dag dus het is waardevol werk. Ook is het mooi om te werken voor en met mensen zoals jij. Bij een boer gaat het niet alleen over hoe een bedrijf er over een x aantal jaar uit ziet, maar ook over zijn leven. Daar gaan wij aan ontwerpen en dat vind ik wel een grote verantwoordelijkheid. Maar het is ook wel heel mooi om die kans te krijgen.”

Nu naar jouw vraag Peter, vertel!

“Tot half maart waren we uitverkocht en konden we geen klanten aannemen. Bij die persconferentie waarin verteld werd dat de horeca dicht zou gaan, toen wisten we dat het mis was. We verloren de helft van onze afzet. Ons plan was eigenlijk om meer koeien te gaan melken… maar dat plan en andere investeringen staan voorlopig even in de ijskast.”

“Veel mensen gingen pakketten leveren en er waren acties met restaurants. Maar dat was niet te vergelijken met de hoeveelheid die we normaal leveren. De afzet duikelde naar beneden met 50%. Maar gelukkig zagen we dat juist kaaszaken in de provincies meer af gingen nemen. Ze kwamen bij mij het erf op en zeiden: ik heb 20/30% meer nodig want mensen komen nu naar mijn speciaalzaak.”

“Op dit moment hebben we 28% minder omzet dan vorig jaar. Wat doet de toekomst? Ik krijg er een beetje jeuk van, maar wat doet dat nieuwe normaal?” Beatrijs reageert: “Waarom leverden jullie eigenlijk alleen aan restaurants en speciaalzaken?” Peter: “Het overkwam ons wel een beetje. We hadden ons wel op het hogere segment gefocust. De speciaalzaken leveren weer aan de horeca. In Amsterdam bijvoorbeeld zit een partij waar de horeca de kaasplanken bestelt. Ook vragen restaurants hen om kaasadvies, ze zijn een soort van sommeliers. En je hoopt natuurlijk dat jouw kaas dan wordt aangeprezen.”

Wat hebben jullie moeten veranderen door deze crisis?

“Die omzetderving, zorgde er wel voor dat we het personeelsbestand even door moesten lichten. Was al het werk nu echt nodig? Een zzp’er en een kaasmaakster zijn er nu uit gegaan, de schoonmaakster werkt een dag minder. Ik melk de koeien nu ook een keer extra en ik zit meer in de processen. Het heeft zeker veel impact op ons gehad. We moeten nu kijken hoe het straks gaat en of we er dan weer personeel bij kunnen nemen.”

Welke andere kanalen zou je willen inzetten voor de afzet van je kaas?  

“Wij staan ook op boerenmarkten, of ja onze kaas ligt daar ook. En we gaan nu meer aan de slag met de webshop. Zo kunnen we direct aan de klant verkopen. Ook kunnen we zo het hele land bedienen. De webshop is wel 20% geplust. Dit zet niet echt zoden aan de dijk maar het is wel lekker zo. We zijn trouwens ook geen concurrent voor de speciaalzaken. We hebben dezelfde verkoopprijzen in de webshop als zij in hun winkels.”

“Als het goed gaat en je kunt je kaas goed kwijt, dan word je ook wel een beetje lui denk ik. Dus door de crisis ben ik wel actiever geworden. Ook op Instagram. Met Remekerkaas probeer ik nu wel een fotootje te plaatsen, een filmpje of een proces. Die online content wil ik vergroten om zo ook meer mensen naar de webshop te leiden. En zo kunnen we natuurlijk ook meer naamsbekendheid te creëren.”

Wat zou je vinden van een AH to go als klant? Dat past totaal niet toch?

Beatrijs: “Als je naar nieuwe klanten of markten gaat, dan vertel je waarom je doet wat je doet? Moet dat ook terugkomen in je nieuwe markt en je nieuwe afzetverhaal. Je wil kaas verkopen maar ook je verhaal vertellen toch?”

Peter: “De AH to go past echt niet bij ons. We gaan voor het hogere segment. En waar we voor staan: voor samenwerking met de natuur, waardering voor de smaak en aandacht.

En het buitenland? Is dat een optie?

“Misschien moeten we ook wel meer naar het buitenland kijken. Wellicht kunnen we het daar kwijt. Wel interessant hoor wat zo’n crisis doet. We zaten een week in de intelligente lockdown en we werden al gebeld. Of een partij ons kon helpen, maar dan moest de prijs dus wel flink naar beneden. Kies je voor die cyclus, dan moet je wat met je prijs gaan doen. En de vraag is of je dat moet willen? Dan krijg je minder dan je wilt. We hebben nu wel een palletdeal gedaan naar biologische winkels in Duitsland. Maar dat is geen lange termijn actie. Duitsland is voor ons geen nieuwe markt. We leveren al 15-20% aan Duitsland. Het liefst zou ik helemaal in Nederland leveren, maar dat kan nu (nog) niet. Als het even kan dan zou ik graag de geuzenaam ‘beste kaas van Nederland’ dragen. Maar dat kan alleen als je je grootste aandeel ook hier verkoopt.”

Kijk je wel eens terug naar het verleden?

Beatrijs: Ik denk dat ontwerpers in principe goed zijn in hun kijk op het grote plaatje, creatieve ideeën hebben en teruggaan naar de basis om vanuit daar weer te ontwerpen. Ik kijk dus graag naar het verleden om te kijken hoe het daar ging, wat je er van kunt leren en hoe je vanuit daar kunt doorpakken. Dat is voor mij ook innoveren. Hoe zie jij dat?” Peter: Wij kiezen ervoor om vooruit naar vroeger te boeren, heel bewust, met de kennis van nu. Wij zijn teruggegaan en hebben vanuit daar gekeken hoe we naar andere oplossingen konden kijken. Mijn opa maakte zelf geen kaas en leverde zijn melk. Gelukkig hebben wij niet de noodzaak om dat te gaan doen. Gebruik de crisis zou ik zeggen!”

Beatrijs is het helemaal eens. De twee stellen voor om hier verder over door te praten. En Bea doet nog een laatste shout out: “Ik kom graag kaas bij je kopen! En voor de mensen die meekijken en lezen: ga allemaal Remekerkaas bestellen bij Peter en bedankt voor het kijken!”

Afbeeldingen

Cookie-instellingen