‘Wat mij een nieuw inzicht bezorgde waren de presentatie en werkwijze van conceptueel kunstenaar Matthijs Bosman‘, vertelt Mira. ‘Zijn film over Superland, de grootste niet bestaande supermarkt, deed mij beseffen dat je met onconventioneel denken en handelen mensen enorm in beweging kunt krijgen. Gekoppeld aan de inzichten vanuit de wetenschap van Machiel Reinders van de universiteit van Wageningen, heb ik het idee dat we op twee niveaus consumenten meer richting gezonde en duurzame voeding kunnen laten bewegen.’
Via het onderbewustzijn en hart
‘Op korte termijn zullen we naar mijn idee onconventionele methodes moeten inzetten, om met name het onderbewustzijn en het hart van consumenten te raken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de inzet van nudging (in de gezonde richting). Of aan samenwerking tussen creatieven, wetenschappers, beleidsmakers en bedrijven in de voedselketen van gezonde en duurzame voeding die leidt tot participatie, bewustwording en enthousiasme bij consumenten.’
Via het hoofd
‘Op langere termijn zullen we via het hoofd van consumenten binnen moeten komen; hun kennis en expertise over de impact van voeding vergroten door voorlichting en educatie. Maar ook daar zullen we vandaag al mee moeten starten.’
Handen en voeten geven
‘Maar ik realiseer me ook dat dit nog vrij abstract is. Kunst is om hier meer handen en voeten aan te geven met alle voedselveranderaars. Maar daar heb ik na de twee eerste dagen van de FoodUp! Academie alle vertrouwen in.’