FoodUp Academie begonnen: interview Wendy van Aert

10-10-2019
0 reacties

Met enkele deelnemers van de FoodUp! Academie kijken we deze week terug op de eerste twee dagen. Wat hebben zij geleerd? En wat nemen zij nu al mee tijdens hun dagelijkse werkzaamheden en activiteiten? We vroegen het Wendy van Aert, commercieel adviseur (Impact in bedrijf).

“Deelnemen aan de FoodUp Academie is voor mij als een warm bad met gelijkgestemden met hetzelfde doel: werken aan een nieuw voedselsysteem waarbij gezond, eerlijk en lekker voedsel centraal staat. Een voedselsysteem dat vanuit verschillende aspecten om verandering vraagt.”

“Als boerendochter ondersteun ik deze verandering door mijn jarenlange commerciële ervaring op gebied van category- en accountmanagement bij corporates en retail in te zetten bij de bron, liefst de boer, verbonden met mijn eigen agrarische roots en ideaal om mensen bewuster bij (hun eigen) natuur te brengen. En hoe kan dat beter dan met goed eten?! Goed eten waar in de gehele keten geld verdient mag worden zodat er een duurzaam business model ontstaat.”

“Joris Lohman (Food Hub) inspireerde me met zijn inzicht over de vorming van het huidige voedselsysteem aan de hand geschiedenis, ontwikkelingen en zijn benadering van transities met behulp van het Multi-Level-Perspective model. Interessant, maar wat me vooral triggerde is zijn benadering om met ogenschijnlijke tegenpolen juist het mooiste resultaat te kunnen behalen.”

“In de voedselketen zijn we best goed in naar elkaar wijzen; wie heeft de macht, wie betaald wie niet genoeg of verdient zelf te veel, wie zet de regels in… het lijken soms tegenstanders, maar in de bron vaak met hetzelfde doel in de keten. Om dat te zien en juist te luisteren naar je tegenpolen kan zo verhelderend zijn. Niet zozeer om het met elkaar eens te worden maar om samen te kunnen groeien in de transitie!”

“En dit is exact waarom ik het zo energie gevend vind om vanuit de oorsprong (boer) én met ‘eind afnemers’ te werken; de totale keten zo kort mogelijk. Vanuit het product/dienst goed luisteren hoe het van waarde kan zijn voor de ander in plaats van je product of dienst naar binnen willen duwen met het gevoel van machtsverhouding.”

“Zie de mens in de organisatie in plaats van een log apparaat. Werk samen, luister naar elkaar, ga voor je eigen product staan en vraag hier de waarde voor die het verdient. Zorg er voor dat de waarde die jouw product heeft inspeelt op de behoeftes van je afnemer en vise versa: dat je als afnemer waarde hebt voor de producten die je koopt en verkoopt.”

 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen