Ralf, je hebt vorig jaar mee gedaan aan de FoodUp Academie. Wat heeft het je opgeleverd?
Meer dan ik vooraf kon vermoeden. Ik wilde in eerste instantie mijn netwerk versterken. Maar daarbij heb ik als ondernemer en persoon ook een stap weten te maken. Ik werd me bewust van mijn eigen uitdaging, het voedsellandschap en mijn eigen omgeving. Daarbij hebben we de voedingstransitie vanuit veel invalshoeken mogen ervaren en ervaren hoe complex deze is. Ik werd me eigenlijk steeds meer bewust van welke rol ik zou willen vervullen.
Wat heb je gedaan voordat je ZZP-er werd? En wat doe je nu?
Ik heb eerst middelbare en hogere hotelschool doorlopen. Hierdoor heb ik veel van de wereld kunnen zien. Ik heb daarna mijn marketingskills bijgespijkerd en voor meerdere internationale merken in de spirits industrie mogen werken. Als Ambassadeur voor Campari en Jack Daniel’s (muziekindustrie) en als activatiemanager van Aperol Spritz in Nederland. Ik heb deze merken kunnen bouwen in de horeca en bij evenementen. Daarna ben ik dichter bij de bron gaan werken als trademarketeer (OOH) van Swinkels Familie Brewers. Uiteindelijk ben ik als ZZP'er aan de slag gegaan, omdat ik meer wilde betekenen in mijn eigen leefomgeving. Met mijn creativiteit en enthousiasme probeer ik mensen en organisaties met elkaar te verbinden op actuele thema’s zodat er een win-win-win ontstaat. Ik doe dit onder andere als verbinder in de foodregio Brabant en als kwartiermaker in het dorp waar ik woon.
Diana, nu naar jou. Wat maakt het zo bijzonder om deze FoodUp Academie te organiseren?
Ik mag de academie nu voor het derde jaar organiseren (daarvoor heb ik zelf meegedaan) en het is iedere keer weer een kadootje. Met een groep gelijkgestemden op pad gaan is zo fijn. Iedereen is ontzettend gemotiveerd om een rol te spelen in de transitie naar een duurzaam, gezond en eerlijk voedsellandschap. Er heerst ieder jaar een ‘het-kan-wél-sfeer’ in de groep. Dit leidt tot veel nieuwe, waardevolle verbindingen tussen deelnemers onderling en tussen deelnemers en de sprekers die we in het programma opnemen. Hieruit ontstaan ook nieuwe initiatieven en samenwerkingen die bijdragen aan de transitie.
Wat doe je nog meer naast de organisatie van de FoodUp Academie?
Ik ben een verbinder pur sang en houd enorm van het creëren van nieuwe concepten die mensen in beweging zetten op maatschappelijke thema’s zoals gezond, duurzaam en eerlijk eten. Dit doe ik eigenlijk al zo’n 15 jaar. Eerst als senior communicatieadviseur bij Imagro, een communicatiebureau voor agri, food en buitengebied, en nu zo’n 3,5 jaar als zelfstandig ondernemer. Naast het organiseren van de FoodUp Academie werk ik samen met Anne van Boven aan de start-up ‘Groentjessoep’. Een onderneming waarmee we kinderen op basisscholen op groente avontuur laten gaan. Dit doen we door ze iedere week een andere groentesoep aan te bieden in combinatie met educatie over het hoofdingrediënt van de soep. Zo werken we aan meer groente intake, smaakontwikkeling én bewustwording bij kinderen.
Ralf, hoe kijk jij naar het veranderende voedselsysteem?
Het systeem waarin wij ons voedsel produceren en consumeren gaat onvermijdelijk veranderen als we alle monden op een gezonde en duurzame manier willen voeden. Tijdens de academie heb ik vanuit meerdere invalshoeken kunnen ervaren hoe complex de voedseltransitie is en de pijn kunnen voelen die hiermee gepaard gaat. Ik geloof dat we veel gezonder kunnen eten en zuinig moeten zijn op onze omgeving. Ik denk dat een kortere keten met een eerlijke verdeling van de opbrengst hieraan bij zal dragen. Ik wil eraan bijdragen dat de juiste mensen erbij betrokken worden, waardoor we de voedseltransitie samen kunnen versnellen.
Welke foodinnovaties vind jij het meest interessant, Diana?
Ik vind de innovaties die een systeem radicaal op zijn kop zetten super interessant. Vaak zie je dat anderen gaan volgen. Denk aan Tony Chocolonely die als eerste begon met slaafvrije chocolade. Nu ligt de hele supermarkt vol met slaafvrije chocolade. Of Kipster. Zij hebben eerst afspraken gemaakt over de afzet met LIDL en zijn toen pas de keten op gaan tuigen. Dat is echt vernieuwend in de agrosector waar je eerst zelf moet investeren als producent en dan maar hopen dat je je producten verkocht krijgt.
Diana vraagt aan Ralf waar hij het meeste naar uitkijkt wat betreft de Academie:
Dat deelnemers met elkaar in gesprek gaan over de onderwerpen die voorbij komen. Dat we met en van elkaar kunnen leren. Dat iedereen persoonlijk kan groeien en we met deze kennis de wereld een beetje mooier kunnen maken.
En jij, Diana?
Eigenlijk wel hetzelfde. Ik zeg vaak dat we met alle kennis en ervaring van de deelnemers prima een superinteressante en inspirerende academiedag kunnen vullen. De bedrijfsbezoeken en presentaties helpen om deze kennis en ervaringen los te krijgen, ze geven inzichten en inspiratie. Maar de verbindingen die ontstaan tussen mensen vind ik het allermooiste!
De FoodUp Academie geeft je in vijf academiedagen een overzicht van het voedselsysteem door je mee op reis te nemen door de hele keten. Het programma biedt ruimte voor zowel theorie als praktijk, maar ook leren van elkaar is een belangrijk onderdeel. We geven je kennis en inspiratie die je kunt gebruiken in jouw dagelijkse werk. Ook denken alle deelnemers met elkaar mee bij individuele vraagstukken. Je krijgt toegang tot een breed netwerk van (Brabantse) voedselveranderaars.
De vierde editie van de FoodUp Academie vindt plaats op de vrijdagen 15 en 22 januari, 5 en 26 februari en 12 maart 2021. Aanmelden kan tot en met 1 november 2020.
De FoodUp Academie is een initiatief van FoodUp Brabant, onderdeel van het programma Landbouw en Voedsel van de provincie Noord-Brabant.