‘Mijn vierde kindje’: zo noemt Walter Ansems de kaas die hij sinds 2003 ontwikkelde samen met orthomoleculair voedingsdeskundige John Verhiel: Cholfitty. En Ansems is er supertrots op, bijna net zo trots als op zijn kinderen Corné, Erica en Marieke. Cholfitty helpt volgens Walter mensen hun cholesterolwaarden in balans te houden of te brengen dankzij dertig procent méér Omega-6 en Omega-3 vetzuren dan in gewone kaas. Die vetzuren weten ze bij De Ruurhoeve na jarenlang experimenteren in de kaas te verwerken: het voer dat de koeien krijgen, bevat een uitgekiende verhouding gras, mais en brokjes krachtvoer. ‘De exacte verhouding is het geheim van de smid,’ zegt Walter Ansems lachend. Op deze manier komen de vetzuren in de melk terecht die de koeien produceren. En die melk wordt rechtstreeks gebruikt om kaas van te maken. ‘Van elke partij kaas gaat 100 gram naar het laboratorium en als de hoeveelheden Omega kloppen, is hij goedgekeurd voor het Cholfitty-concept.’ Cholfitty bevat volgens Ansems bovendien twee keer zoveel vitamine K2 als gewone volvette kaas. Walter Ansems: ‘Als mensen jarenlang te weinig K2 binnen krijgen, neemt calcium de reparatie van de bloedvaten over. Het gevaar is dat de bloedvaten verstijven en dichtslibben. Cholfitty draagt bij aan een gezonde hoeveelheid vitamine K2-inname.’
Gezondheidsclaims
Dat De Ruurhoeve gelooft in Cholfitty, blijkt uit hoe serieus ze de zaken aanpakken. Zo lieten ze een groepje studenten van Avans Hogeschool onderzoek doen naar de potentiële doelgroep die het beste past bij hun bijzondere kaas (uitkomst: vijftigplussers). En een student van Universiteit Maastricht gaat onderzoeken of de gezondheidsclaims wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden: is Cholfitty echt zo goed voor het menselijk lichaam als ze bij De Ruurhoeve beweren? ‘Wij zijn daarvan overtuigd,’ zegt Walter Ansems. ‘Maar we willen natuurlijk een eerlijk verhaal vertellen, vandaar dat we heel blij zijn dat een academische student dit onderzoek gaat doen.’
Er is nog een reden waarom ze bij De Ruurhoeve uitkijken naar de onderzoeksresultaten: ‘Volgens ons past Cholfitty heel mooi in een leefstijl die gericht is op het voorkómen van gezondheidsproblemen. Ieder mens kan wat dat betreft soms een wake-up call gebruiken. Voor veel mensen is dat deze coronaperiode. Voor mijzelf was het een ongeluk dat door mijn eigen stommiteit werd veroorzaakt; ik probeerde op een trekker te springen die tien kilometer per uur reed. Dat ongeluk inspireerde mij om zuiniger te zijn op mezelf, om preventief te gaan denken en dus om met Cholfitty aan de slag te gaan.’ Met de onderzoeksresultaten hoopt Walter Ansems de bekendheid van Cholfitty nog verder te kunnen vergroten.
Gezonde Innovatie Award
Niet dat Cholfitty over aandacht te klagen heeft. Begin dit jaar won de kaas de consumentenprijs voor producten tijdens de deGezonde Innovatie Award van Foodlog. Dat is ‘een complimentenprijs voor producten en initiatieven die bijdragen aan een gezond eetpatroon’. Cholfitty werd eerste in de categorie ‘favoriete producten van consumenten’. Walter Ansems is ermee in zijn nopjes: ‘We hadden niet verwacht dat we op landelijk niveau zouden kunnen winnen, met concurrentie van al die grote bedrijven. Heel mooi!’ Het effect op de verkoop is ook al zichtbaar: ‘Een paar dagen geleden zei een verkoopmedewerker: “Tot nu toe hebben we twintig klanten in de winkel gehad. Daarvan kwamen er vijftien voor Cholfitty.” Kijk, daar doen we het voor.’
Samenwerking met FoodUp Brabant
Cholfitty is voor de Ruurhoeve nu al een succes. En omdat FoodUp Brabant en de Voedsel1000 van harte agrariërs ondersteunen in hun zoektocht naar nieuwe verdienmodellen, is er al enkele jaren sprake van intensief contact. Zoon Corné deed mee aan de FoodUp Academie. De FoodUp Transitietafel werd georganiseerd bij de familie Ansems. En in oktober 2020 won De Ruurhoeve de AgriFood Pluim, waarmee de provincie Noord-Brabant agrariërs in het zonnetje zet die succesvol vernieuwend bezig zijn. ‘Het goede van FoodUp is dat zij kijken naar wat wél kan,’ zegt Walter Ansems. ‘Wij kunnen nu bijvoorbeeld aan de slag met een potstal, maar dan op een natuurinclusieve manier. Door agrariërs de kans te geven om te experimenteren met een andere aanpak, kom je vooruit. Dat is wat FoodUp Brabant wil, net als wij.’
Kijk ook op www.cholfitty.com
Op de foto: Walter en Corné Ansems van De Ruurhoeve