Campagne #zomeroogst tegen voedselverspilling buitenbeentjes

30-07-2019

In de landbouw-en voedselketen gaat minimaal 30% van het voedsel dat we produceren verloren: op het land, in de winkel en thuis bij de consument. De provincie zet zich in om voedselverspilling tegen te gaan (met als ambitie 50% minder verspilling in 2030 dan in 2015). Daarmee behouden we economische waarde en verzilveren we de kansen die dit biedt voor innovatie en nieuwe bedrijvigheid.

Het tegengaan van voedselverspilling

Minder voedselverspilling draagt bij aan:

  • het verminderen van uitstoot van broeikasgassen en behalen van de klimaatdoelstellingen;
  • een circulaire economie waarin we onze grondstoffen binnen het voedselsysteem telkens opnieuw tot waarde laten komen;
  • minder landgebruik en het behoud van biodiversiteit;
  • minder afhankelijkheid van de wereldwijde grondstoffenmarkt;
  • een veerkrachtig voedselproductiesysteem met genoeg goed voedsel voor iedereen.

De provincie vindt voedselverspilling een belangrijk thema omdat het raakt aan veel maatschappelijke opgaven voor Brabant zoals klimaatverandering, energiebesparing en het verduurzamen van de landbouw- en voedselketen. Daarom pakken we onze rol op dit thema:

  • We stimuleren en maken beleid voor een circulaire economie.
  • We stimuleren en maken samenwerking in de keten mede mogelijk. Als bedrijven en organisaties hun krachten bundelen en samen innovatieve oplossingen ontwikkelen om reststromen van voedsel te verwerken, beperken we voedselverspilling.
  • We zijn partner in de Stichting Samen Tegen Voedselverspilling en maken het Circulair Food Center mede mogelijk als onderdeel van de Regio Deal Noordoost Brabant.

 

 

 

Hoogwaardig benutten van voedselreststromen

Reststromen uit de agro en foodindustrie kunnen met innovatieve technieken (opnieuw) ingezet worden als grondstof voor agro, food (inhoudsstoffen, eiwitten, nutriënten) en industrie. We richten onze ondersteuning zowel op initiatieven waarin met kleine stromen veel toegevoegde waarde wordt gecreëerd (bijvoorbeeld citrusschillen waarvan etherische oliën worden gemaakt), als projecten met grote volumes en daardoor veel impact (agrofood reststromen als grondstof voor bouwmaterialen en bioplastics). Onze focus ligt op het sluitend krijgen van de business case, impact (in tonnen en economisch) en opschaling van initiatieven.

In Brabant zijn al mooie voorbeelden van bedrijven die goed bezig zijn met voedselverspilling. Bekijk hieronder de video`s.

 

 

 

 

 

 

 

Nieuws

De Food Heroes-campagne #hetezomeroogst van vorig jaar tegen voedselverspilling heeft een vervolg gekregen onder de titel #zomeroogst. Door het hete en droge weer dreigen dit jaar opnieuw veel groenten en fruit niet te voldoen aan de supermarkteisen.

De campagne #zomeroogst van dit jaar is vooral gericht op het voorkómen van voedselverspilling en afzetproblemen door positieve communicatie. Telers en ketenpartijen zijn erg alert door de ervaring van vorig jaar, en proberen problemen te voorkomen door vroegtijdig in te grijpen via acties en aanpassing van kwaliteitsnormen. De #hetezomeroogst-campagne van 2018 was een initiatief van Food Heroes, waarin FoodUp Brabant en ZLTO samen werken aan minder voedselverspilling.

 

Voedselverspilling

Jaarlijks worden in Nederland vele tonnen aan groente en fruit weggegooid of niet geoogst, omdat ze niet voldoen aan de eisen van de supermarkt. Terwijl een deel van deze groenten en fruit prima gegeten kan worden, zoals groente met een afwijkend uiterlijk. Ze zijn alleen bijvoorbeeld te klein, hebben weinig kleur of een afwijkende vorm.

 

Veel groente en fruit gered

Met de campagne #hetezomeroogst trok Food Heroes vorig jaar veel aandacht voor deze vorm van voedselverspilling. Er werden niet alleen duizenden kilo’s appels en peren en tienduizenden kilo’s tomaten ‘gered’. Deze vruchten kregen alsnog afnemers en de telers ontvingen er veelal nog iets aan geld voor. Minstens zo belangrijk was de aandacht voor de eisen van de supermarkt en het fenomeen ‘tweedeklasseproduct’. Dat zijn groente en fruit die er net iets anders uitzien maar net zo goed smaken en net zo gezond zijn. Telers krijgen hier echter een veel lagere prijs voor.

Bekijk hier de video’s van vorig jaar, waarin boeren vertellen over hun ijsbergsla, uien en peren


Waardering consument en teler

Diverse supermarkten namen door de Food Heroes-campagne ook de stap om deze producten toch in het schap te leggen. Consumenten bleken hier geen problemen me te hebben en soms zelfs toe te juichen. Telers waardeerden de actie omdat het consument lieten zien dat het om natuurproducten gaat die in grotere variatie van het land komen dan de winkel laat zien.

 

Onderdeel landbouwvisie

Ook 2019 lijkt voor veel telers een moeilijk en spannend jaar te worden door de combinatie van droogte en hitte. Wat gaat dit betekenen voor de productie en de verdiensten? ‘Smaak is leidend, niet de vorm’, zei Schouten vorig jaar al. Landbouwminister Schouten heeft nu gevraagd de actie door te zetten. Het tegengaan van voedselverspilling is een van de speerpunten in het realisatieplan van de landbouwvisie die Schouten in juni publiceerde.

voedselverspilling food heroes #hetezomeroogst #zomeroogst tomatensoep

Van tomaten-buitenbeentjes is net zo lekkere tomatensoep te maken. Foto: Sara Dubler / Unsplash


Alternatieve afzet buitenbeentjes

Telers kunnen afwijkende producten die niet voldoen aan de specificaties van de supermarkten bij ZLTO aanmelden. ZLTO probeert daar dan alternatieve afzet voor te vinden. Via de Facebookpagina #zomeroogst zijn de acties te volgen.

 

Jouw verhaal voor campagne #zomeroogst

Ben je een teler met een goed verhaal hoe je jouw afwijkende oogst toch aan de man weet te brengen? Of heb je daarbij hulp nodig? Dan kun je contact opnemen met Marjon Krol, marjon.krol@zlto.nl of 06-533 639 37.

Afbeeldingen

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.