JUMP is in volle gang

11-04-2024
0 reacties

De derde editie van JUMP is in volle gang! Na de kick-off in november zijn tien jonge voedselveranderaars vol enthousiasme aan de reis begonnen die hun fooddromen helpt waar te maken. De provincie Noord-Brabant is partner van dit talentontwikkelingsprogramma.

Het unieke talentontwikkelingsprogramma JUMP onderscheidt zich door de diversiteit aan deelnemers, toegang tot het netwerk van een groot aantal partners en de kosteloze deelname. Daarnaast is er veel aandacht voor persoonlijke groei en begeleiding door een coach én mentor om de (food)dromen van de deelnemers te realiseren. In de huidige editie werken momenteel tien JUMP’ers volop aan hun ontwikkeltraject. Hieronder lees je meer over de initiatieven en ambities van een aantal van hen. 

Joris van den Broek

Joris droomt ervan om met Untamed Kombucha de Kombucha-markt te veroveren. Kombucha is wat Joris betreft niet alleen een lekker fris drankje, maar ook een kans om op een ambachtelijke en verantwoorde manier te ondernemen. Zo probeert hij met Untamed Kombucha de ecologische voetafdruk klein te houden. Bijvoorbeeld door restwarmte van de koelcel te gebruiken voor verwarming van de vergistingskamer én door zo veel mogelijk te werken met lokale ondernemers en initiatieven. 

Wendy Adriaans 

Wendy brengt lokaal, eerlijk eten en beleving samen. Dat doet ze op het unieke bedrijf van haar familie: de Longhorn Ranch in Someren. Met BuitenEten biedt hier ze diverse foodarrangementen en activiteiten aan voor groepen en individuen. Ze werkt hard aan een concept dat goed is voor de boer, de dieren, de natuur en ook nog in verbinding staat met de omgeving.   

Marieke Vanthoor 

Wat gebeurt er eigenlijk met de overvloedige oogst uit voedselbossen en agroforestry? Daar komt Marieke Vanthoor-Koopmans in beeld! Met haar bedrijf Boslekker verwerkt ze de oogst tot heerlijke, toegankelijke en lang houdbare producten, zodat niets verloren gaat. En nu heeft ze een grote JUMP gemaakt met haar concept én ondernemersplan. 

Marieke werkt nauw samen met agroforestry-boeren en voedselbosbeheerders om zorgvuldig geselecteerde vruchten en ingrediënten te verzamelen. Deze worden vervolgens met behulp van technologie omgezet in smaakvolle, ambachtelijke producten zoals jams, chutneys en conserven.  

Do Bongers

De missie van Basic Theory Fernaments is het terugbrengen van gefermenteerde voeding naar jouw dagelijkse maaltijden. Wat heeft het JUMP-programma Do tot nu toe gebracht? Wat is haar food droom? En hoe staat het met de toffe campagne 'Fermented February’ die door Do is gelanceerd? Check de video voor alle antwoorden! 

Paul Einerhand 

Iedereen vindt dat de visserij moet verduurzamen. De missie van Wild 'n Zilt is om de visliefhebber verse vis met een goed verhaal te brengen. Zo laat Paul Einerhand – samen met zijn compagnons - vissers zien dat investeren in de toekomst loont en inspireert hij ze om te gaan voor vooruitgang. Hoe pakken ze dat aan? Wild ’n Zilt gooit het roer om door vis via een kortere keten zelf te verkopen aan bewuste consumenten en bedrijven die hoge eisen stellen aan duurzaamheid. Ontdek in de video wat Paul heeft geleerd tijdens JUMP!  

Vera Methorst

Vera is de drijvende kracht achter Passecti. Passecti staat voor heerlijke, voedzame en gezonde pasta, gemaakt van maar liefst 50% insecten. Met Passecti wil Vera de drempel naar het eten van insecten verlagen en tegelijkertijd de CO2-footprint van voedsel verminderen. Het eten van Passecti is meer dan een maaltijd, het is een stap richting een duurzame en smaakvolle toekomst.  

 

 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen