Boerschappen ontvangt Agrofoodpluim in maart

Alsof je vrienden boodschappen voor je doen: dat is wat Boerschappen uitstraalt. Deze betaalbare boodschappenbox met producten van boeren uit de buurt spreidt zich in rap tempo uit over Brabant. De Bredase onderneming inspireert zowel boer als consument, en dat is een Pluim waard.

Biologische producten zijn vaak kostbaar, en hebben een hele reis moeten afleggen voordat het op je bord ligt. Bij voorkeur bak jij je eitje van de kippen van die buurman en eet je de aardbeien van de teler uit de buurt. Boerschappen biedt je die mogelijkheid. Je kiest een box op maat, of je nu single bent of een hele familie te voeden hebt. Ga je met vakantie, dan sla je een weekje over. De box biedt zo een flexibel, persoonlijk en eerlijk/duurzaam product én zorgt dat boeren een eerlijke prijs voor hun product krijgen.

Hoge eisen

Stijn Markusse, een van de initiatiefnemers, vertelt dat er alleen de beste en eerlijkste producten die écht uit de regio komen in de box te vinden zijn. “We werken alleen met boeren die weinig gebruik maken van chemische risicobestrijding en die hun best doen om de biodiversiteit rond hun bedrijf te bevorderen. Zo worden bijvoorbeeld wantsen of andere niet-schadelijke bestrijdingstechnieken ingezet om het gewas te beschermen in plaats van chemische middelen. De producten in de Boerschappenbox bevatten geen tot nauwelijks bestrijdingsmiddelen, of toegevoegde kleur-, geur-, smaakstoffen of E-nummers.”

Elke dag om 08:00 vertrekken er drie busjes om een rondje boeren-in-de-regio te maken. Die producten komen diezelfde dag nog in de Boerschappen-box. “We gaan daar best ver in: soms rijden we voor een paar kroppen sla naar de boer” vertelt Markusse. “Wij vinden het namelijk belangrijk dat iedereen van die versheid gebruik kan maken.” Die avond liggen dus de ’s morgens geoogste of geproduceerde etenswaren op het aanrecht van de Boerschappen-klant. Daarbij ontvangt de boer een eerlijke prijs voor zijn product, maar blijven de producten betaalbaar voor de consument. Wat meer is: de service kost ongeveer 600m aan vervoersbeweging per consument, waardoor de ecologische voetprint van Boerschappen erg klein is.

Persoonlijke touch

Naast de duurzame producten en processen van boeren, is het persoonlijke klantcontact hetgeen dat Boerschappen onderscheidt van vergelijkbare services. “We kennen al onze klanten persoonlijk. Het gros ervan haalt de box op in één van onze ophaallocaties. Ze maken een praatje met onze collega’s daar, die beantwoorden vragen en geven eens een tip.”  De sfeer bij deze ophaallocaties is heel positief: “Mensen ontmoeten elkaar, doen zelfs zaken doordat ze elkaar bij Boerschappen tegen zijn gekomen. Dat brengt een leuke energie: iedereen wordt er blij van onderdeel te zijn van deze community.” Zo ontstaat een sociaal netwerk van gelijkgestemde consumenten die samen kiezen voor gezond en duurzaam voedsel.

Goed voor boer en Brabander
Boerschappen is ambitieus: ze willen Brabant veroveren. “Boerschappen bestrijkt nu al een veel groter gebied dan toen we begonnen, en we hebben plannen om het mooiste boodschappenconcept van Brabant te worden. Ik denk dat alle Brabanders ons over 2-3 jaar wel kennen.” aldus Markusse. Wel is en blijft Boerschappen bij uitstek een regionaal concept. En dat is weer goed voor de boeren in breder-Brabant. “Ook zij worden beter van onze groei. Boeren uit West-Brabant laten we natuurlijk niet produceren voor de hele provincie. Breiden we uit naar het oosten van Brabant, dan zoeken we daar boeren die de bewoners in hun regio kunnen voorzien van mooie producten. Zo hebben we dit ook met de nieuwe locatie in Eindhoven gedaan.”

De boeren waar Boerschappen mee werkt zijn kleinschalig, en doen hun werk met veel liefde voor product, gewas, dier en omgeving. “Uiteindelijk heeft iedereen een voordeel bij onze groei. Boeren kunnen op een mooie manier telen en vee houden zonder de druk van inkopers van supermarktketens. Wij betalen wat de boer vraagt, en zorgen zo samen dat meer mensen gezond en lekker kunnen eten.”

Inspiratiebron

Boerschappen zet zich in voor een duurzame en eerlijke voedselketen, en probeert daarbij boer tot consument te bewegen om mee te doen. Markusse: “Ons motto is: begin gewoon, en kijk of het lukt. Probeer niet altijd van tevoren te beredeneren waarom iets wel of niet lukt, daarop hebben wij al veel plannen zien sneuvelen. Schaaf eventueel bij, en lukt het niet? Dan weet je dat ook weer. Niet lullen, maar poetsen!”

Klik op de foto om het filmpje over Boerschappen te bekijken. 

Cookie-instellingen