Lancering Agri Drone Port Reusel

04-02-2021

De provincie wil de omslag naar kringlooplandbouw versnellen. In de (boeren)praktijk moeten deze innovaties worden ontwikkeld en ingevoerd. Het Praktijkcentrum voor Precisielandbouw bij Van den Borne Aardappelen wordt daarom verder ontwikkeld tot 'Brabantse Boerderij van de Toekomst'. Hier ligt de focus op de versnelling van data gedreven telen.

De Brabantse Boerderij van de Toekomst is een samenwerking van Van den Borne Aardappelen, HAS, Wageningen UR, TU/e, ZLTO, Ministerie van LNV en provincie Noord-Brabant.

De Brabantse Boerderij van de Toekomst maakt onderdeel uit van het door het Ministerie van LNV opgezette landelijke Boerderij van de Toekomst.

In de Boerderij van de Toekomst werken boeren samen met beleidsmakers, kennisinstellingen, agrofood ketenpartijen en het hightech bedrijfsleven. Er worden nieuwe teeltsystemen, methoden en technologie getest en gedemonstreerd, zodat deze sneller en beter beschikbaar komen voor de praktijk. Vraagstukken liggen veelal op het gebied van water en bodem, herstel natuurwaarden en biodiversiteit in de landbouw, maximaal gebruik van reststromen, hoe om te gaan met een teveel en een tekort aan water.

Updates

Reusel beschikt vanaf februari 2019 formeel over een heuse luchthaven. Maar aankomst- en vertrekhallen met drukke incheckbalies en bagagebanden ga je er niet tegenkomen. Het gaat om een ‘Agri Drone Port’, gekoppeld aan het Praktijkcentrum voor Precisielandbouw.

Akkerbouwer Jacob van den Borne gebruikt al vele jaren drones om de percelen en gewassen op zijn aardappelbedrijf digitaal in beeld te brengen. Op basis van de data weet Vanden Borne snel wat de planten en de bodem nodig hebben. Hij loopt daarin voorop in Nederland. Met steun van Europa, Rijk en de provincie werd twee jaar geleden het praktijkcentrum geopend; een plek voor trainingen, experimenten en demonstraties.

Een volgende stap

Daarmee diende zich een volgende stap aan. Van den Borne liep tegen de grenzen aan van wat qua vergunningen mogelijk was met het vliegen van drones. "Als je verder wilt innoveren, moet je goed kunnen testen”, vertelt Van den Borne. "In Nederland zijn er dan beperkingen. Wij dachten: wat is er mooier dan een eigen gecontroleerd luchtruim waar je je gang kunt gaan. Veilig en verantwoord uiteraard.”

De wens was helder, de oplossing complex. De wet- en regelgeving in Nederland als het gaat om drones loopt continu wat achter bij de ontwikkelingen. Er zijn zogenoemde ‘Drone Ports’. ''Maar die liggen allemaal bij bestaande of oude luchthavens”, zegt Paul van Zoggel, coördinator van het praktijkcentrum. "En dan vaak boven asfalt of hangars. Daar kun je qua landbouw niets in beeld brengen.”

Niet voor het eerst dacht Van den Borne ‘out of the box’. Zou het mogelijk zijn om een beroep te doen op de luchthavenregeling, waardoor Reusel voortaan als officiële luchthaven op de kaart komt te staan en andere vliegvelden rekening met je houden? Het kostte wat kruim - het hele traject heeft meer dan een jaar geduurd - maar vanaf nu is de vergunning definitief: Van den Borne of een andere officiële dronepiloot mag op het Reuselse bedrijf elektrische drones vliegen met een gewicht tot 150 kilo en tot een hoogte van 300 meter. Het is de eerste Drone Port boven agrarisch gebied in Nederland.

Havenmeester

Van den Borne heeft ook een eigen luchthavenmeester in de persoon van Rob van Heeswijk, Reuselnaar en ervaren piloot, met name van motorzweefvliegtuigen. "Zijn kennis van vliegen en de luchtvaart is in het hele proces cruciaal geweest. Hij heeft het vertrouwen van de autoriteiten”, zegt Van den Borne. Van Heeswijk geeft straks aan de verkeersleiding van de luchtmacht op vliegbasis Eindhoven door wat de plannen zijn voor die dag.

Het nieuwe hightech testgebied biedt het PCVPL nieuwe kansen. Het praktijkcentrum krijgt voortdurend aanvragen van studenten en bedrijven die willen testen met drones en nieuwe technieken, zoals sensoren en camera’s. "Die kun je nu gemakkelijker en veiliger faciliteren.”

Jacob geeft het voorbeeld van ‘swarming’; drones die samen autonoom vliegen. "Dat is toch een beetje de toekomst, ook in de landbouw. De aansturing verloopt dan per computer en je hoeft niet overal zelf bij te zijn. In dit testgebied kun je dat straks prima gaan uitproberen.”

Bron: ED febr.2019

Afbeeldingen

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.