Imagocampagne mikt op meer scholieren in groen onderwijs

Jongeren doen praktijkervaring op bij de leerwerkplaats van Gert van Adrichem in Fijnaart. Foto: Willem Paterik
10-03-2023
0 reacties

Jonge boeren en goed opgeleide professionals zijn onmisbaar voor een vitale en toekomstbestendige Brabantse agrifoodsector. Daarom lanceerde gedeputeerde Elies Lemkes-Straver het actieplan ‘Toekomst voor jonge boeren in Noord-Brabant’ met vastgelegde acties om de jonge boer te ondersteunen.

Actielijnen

In het actieplan zijn vier actielijnen geformuleerd met bijbehorende acties:

  • Betere toegang tot kapitaal en middelen: bekendheid met de diversiteit aan voorzieningen bij EU en het Rijk en mogelijke alternatieve financiering
  • Meer podium voor jonge landbouwers: bedoeld om de boer-burger relatie te versterken en meer maatwerk te verkrijgen in regelgeving
  • Innovatie en toegang tot kennis: coaching op het vlak van innovatie, ondernemerschap en ketengerichtheid, proeftuinen en innovatiehubs
  • Instroom agrarisch onderwijs: ondersteunen van de ontwikkeling van het agrarisch onderwijs op nieuwe thema’s en aandacht voor landbouw in niet agrarisch onderwijs.

Actieplan Toekomst voor jonge boeren

Updates

 

Meer studiekiezers motiveren om een groene opleiding te volgen. Dat is het doel van de campagne die ZLTO heeft ontwikkeld in opdracht van Stichting MLTS (onderwijs). Deze campagne speelt zich voornamelijk af op social media zoals TikTok en Instagram en richt voorlopig de pijlen op jongeren (en hun ouders) in Zuid-Nederland.

Op www.wegwijsgroenonderwijs.nl staan de diverse opleidingen en mogelijkheden voor jongeren die willen leren of werken in het groen. Om ze naar deze online gids te trekken, loopt er een campagne op social media.

Daarnaast zijn er promotiematerialen voor onderwijsprofessionals en zijn er buitenreclames. De eerste campagne is gekoppeld aan de aanmeldtermijn voor groene middelbare opleidingen in april. De totale campagne loopt tot eind 2024 en richt zich op 4 voorlichtingsrondes van het groene onderwijs.

Arbeidsmarkt

De aanleiding om de campagne te starten, is dat relatief weinig jongeren kiezen voor een groene opleiding terwijl de vraag op de arbeidsmarkt naar jonge ‘groene’ professionals groot is. Onderzoek op het schoolplein toont aan dat 51 van de 100 studiekiezers overweegt te gaan leren en werken in de groene praktijk. Ze willen iets gaan doen met dieren, planten, bloemen, voeding of klimaat.

Maar uiteindelijk kiest maar 5 op de 100 voor een groene opleiding en daarvan stroomt slechts 1,5 studiekiezer door naar hoger groen onderwijs. Kortom, tijd om deze trend te keren met behulp van de campagne ‘Word wijs in groen onderwijs’.

De imagocampagne sluit aan bij één van de doelen van de provincie, namelijk om de instroom in het groene onderwijs in Noord-Brabant te bevorderen. Dit stimuleren we samen met onder andere diverse onderwijsinstellingen en ZLTO in het gezamenlijke project Beet. We willen samen nieuwe kennis ontwikkelen en studenten opleiden voor nieuwe beroepen in een duurzame voedselketen.

Ambitie provincie

'Word wijs in groen onderwijs' draagt bij aan de ambities van de provincie voor de landbouw- en voedselketen van morgen, zoals beschreven in het beleidskader Landbouw en Voedsel 2030. Daarbij stelt de provincie zich onder andere ten doel dat de Brabantse landbouw- en voedselproductie in 2030 gemeenschapsinclusief is. Als provincie willen we nieuwe initiatieven en duurzame oplossingen zichtbaar maken via communicatie, campagnes en promotie, met bijzondere aandacht voor het betrekken van jonge boeren, jongeren en het onderwijs. Deze veranderingen gaan we zien, proeven en ruiken.

Afbeeldingen

0  reacties

Cookie-instellingen