Stijn Markusse van Boerschappen (Brabantse aanbieder van boodschappenboxen met verse boerenproducten) ziet dat veel boeren met hun producten blijven zitten. Dat zorgt niet alleen voor een harde inkomensstop, maar heeft ook tot gevolg dat kostbaar voedsel weggegooid gaat worden.
Goed voor boer en consument
Dat gaat Markusse te ver. ‘’Met Home Made Chefs uit Oosterhout ben ik gaan kijken wat we kunnen doen om niet alleen de boer, maar ook de consument te helpen. Zo’n beetje iedereen zit momenteel noodgedwongen thuis, en met onze maaltijdboxen willen we ouders en kinderen ook uitnodigen samen te gaan kokkerellen. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Oud en jong ervaren weer hoe leuk het is om te koken en boeren krijgen via de boxen toch een mooie beloning voor hun werk.’’
Maaltijdboxen
Niet de minste producten zitten in de boxen. Zo stelt Rob Baan (Koppert Cress) zijn culinaire cressen beschikbaar. Normaal vinden deze mini-groenten hun weg naar toprestaurants, maar nu dreigt de afvalcontainer. ‘’Dat is natuurlijk te zot voor woorden’’, aldus Markusse die erg blij is met de ondersteuning vanuit onder andere FoodUp Brabant, Rabobank en ZLTO. “Met hun hulp konden we heel snel van idee naar realisatie schakelen.’’
Belangstellenden kunnen op de website kiezen uit vier boxen:
- Chefs Box – Leer koken als een chef, 3 maaltijden
- Prep Box – Tjokvol plantaardige producten en 10 potten, dus preppen maar.
- Kids Box – Leer je kinderen koken met verschillende gerechten (vega en vlees)
- Black Box – Bomvolle vegetarische seizoens-verrassingsbox
Na bestelling kunt u kiezen voor thuisbezorgen of ophalen bij een pick up point. In dat laatste geval krijgt u via de e-mail instructies om uw box op te halen. Dat kan op 13 plaatsen in Brabant (de bekende Boerschappen-afhaalpunten) en zeven plekken elders in het land (Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Arnhem, Apeldoorn en Zwolle.
Meedoen
Wilt u als boer meedoen, meld u dan aan via boerschappen.nl/overschot. ‘’Corona heeft ondanks alle ellende en verdriet ook een voordeel’’, constateert Markusse. ‘’Ik voel een enorme belangstelling voor korte ketens, nu mensen op lege supermarktschappen stuiten. Dit biedt enorme kansen en ik zou willen dat zoveel mogelijk boeren daarvan kunnen profiteren.’’