Breinreis naar de binnenkant van het boerenverstand

07-07-2020
2089 keer bekeken {0} reacties

FoodUp Brabant ondersteunt de realisatie van een teaser voor de driedelige Breinreis-documentaire, waarin een kijkje wordt genomen in het hoofd van agrariërs. Voor welke keuzes staan zij en wie of wat heeft daar invloed op? Vandaag zijn de opnames bij waterbuffelboerderij D'n Buff in Boxtel.

Boerendilemma’s

We maken in ons leven allemaal keuzes, kleine en grote. En vooral die grote zijn ingrijpend, zeker ook voor boeren. Want in hun geval gaat het dan al snel om keuzes van het niveau ‘roer omgooien’; fundamentele veranderingen in hoe je je bedrijf wilt inrichten en wat dat betekent voor jouw rol binnen het bedrijf. Bij boeren liggen ook nog eens allerlei zaken onder een vergrootglas, denk aan stikstof, dierenwelzijn, milieu. De samenleving kijkt over hun schouders mee en vindt daar vaak ook iets van. In het veranderproces naar een nieuw en rendabel toekomstperspectief moet een boer dus ook rekening houden met de opvattingen van anderen. Dat maakt het zo ingewikkeld. Al die invloeden hebben een uitwerking op het brein van de boer en op zijn handelen. Of het nu gaat om mest uitrijden, weidevogelbeheer of bedrijfsovername: bij elk besluit spelen veel partijen en factoren een rol. De documentaire belicht dilemma’s waar de boer mee kampt. En hoe dat werkt voor de directe omgeving van de boer. 

Meer begrip

Meer begrip voor wat de ander beweegt, draagt bij aan betere verstandhoudingen en samenwerking. Dat geldt voor elke situatie en voor iedereen. In de Breinreis-documentaire wordt vooral ingezoomd op de boer en alle keuzes die hij moet maken. FoodUp Brabant ondersteunt dit nieuwe initiatief door mee te denken en de productie van de teaser mede mogelijk te maken. Als team van de provincie Noord-Brabant werkt FoodUp Brabant aan een voedselsysteem dat goed is voor mens, dier en omgeving én een eerlijke prijs oplevert voor de boer. Om dat te realiseren is onder andere meer bewustwording en begrip voor elkaar nodig. Zo kiezen consumenten elke dag wat ze eten en waar ze het kopen. En de producenten van dat eten, boeren, maken elke dag keuzes in hun manier van ondernemen. 

Van melkkoeien naar waterbuffels

In de teaser die op 7 juli wordt opgenomen, komen goede bekenden van FoodUp Brabant aan het woord: Frens en Wendy van Oirschot van waterbuffelboerderij D’n Buff uit Boxtel. Zij hebben hun melkkoeien ingeruild voor waterbuffels, een ingrijpende keuze: “Het roer omgooien klinkt heel mooi, maar het had natuurlijk wel wat voeten in de aarde. Ons bedrijf ging moeilijk, en door die stress heb je oogkleppen op. Andere mogelijkheden zie je daardoor eerder als bedreigingen dan als kansen. Als je me vijf jaar geleden waterbuffels had voorgesteld, dan had ik je over tafel getrokken. Zo van, doe normaal man. En nu denk ik, had ik het maar tien jaar eerder gedaan.'' 

Documentairemakers

Twan van Asseldonk (film- en documentairemaker 2XP.nl) en Els van Westrienen (communicatieadviseur whatels.nl) zijn door werk en affiniteit betrokken bij de agrarische sector. Zij zijn de initiatiefnemers en makers van de Breinreis-documentaire. In de documentaire wordt ook het belang van de context van keuzes belicht en Prof. Dr. Erik Scherder vertelt over de werking van ons brein bij besluitvorming. 
Zodra de teaser gereed is, kun je deze bekijken op onze website www.foodupbrabant.nl. Na de zomer wil 2XP starten met de opnames van de driedelige documentaire. Meer informatie over de documentaire: https://2xp.nl/breinreis/ 

Update 24 juli: De teaser is ondertussen gereed. Bekijk het nieuwsbericht '1e etappe Breinreis over boerenkeuzes' is klaar.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen