In 2017 kreeg Boerschappen van de provincie de Agrifoodpluim. Ze waren toen nog een startup dat met een paar busjes producten ophaalde bij de Brabantse boer en nog diezelfde dag via boodschappenboxen verspreidde onder hun klanten. Hun inzet voor een duurzame en eerlijke voedselketen vond de provincie een voorbeeld van verduurzaming en verbinding. Consumenten weten precies waar hun producten vandaan komen, weten dat het duurzaam en lokaal geproduceerd is én dat boeren een eerlijke prijs krijgt.
Bekijk hier de video over Boerschappen (Agrifoodpluim 2017)
Een coöperatie
Vijf jaar geleden zeiden Stijn Markusse en Stéphanie Vellekoop al: “We proberen boer en consument te bewegen om mee te doen.” Dat hebben ze met hun nieuwste stap daadwerkelijk heel letterlijk genomen: Boerschappen wordt een coöperatie. En het netwerk dat ze inmiddels hebben opgebouwd, heeft massaal gekozen om te participeren in de nieuwe coöperatie: zowel de boeren als de consumenten.
Producent en consument dicht bij elkaar
Elies Lemkes-Straver, gedeputeerde Landbouw, Voedsel, Bodem en Brede Welvaart steunt deze beweging van harte: “Boerschappen was al een prachtig bedrijf dat producent en consument direct bij elkaar bracht. Uit het instant succes van de nieuwe coöperatie blijkt wel dat dit de nieuwe tijdgeest is. Lekkere en gezonde producten die verantwoord worden geproduceerd. Daarmee zijn ze goed voor consument én producent. Heel logisch eigenlijk dat dat begint in Brabant: landbouw, voedsel en innovatie zitten immers in het DNA van onze provincie.”
Trots in Brabant
De gedeputeerde geeft aan er trots op te zijn dat Brabant een bedrijf als Boerschappen heeft voortgebracht en groot gemaakt. “Ik ben ook trots op alle investeerders die een groots vertrouwen hebben getoond door in Boerschappen te participeren. Hun investering gaat verder dan een enkel bedrijf, maar is een investering in de hele Brabantse agrifoodsector.”