Meerjarige Brabantse foodalliantie zet goed eten op de kaart in Brabant

20-10-2022
1093 keer bekeken

Goed eten zit in het DNA van Brabant. Onze provincie heeft een rijke historie op het gebied van voedselproductie, voedselverwerking en gastronomie en een eigen regionale eetcultuur. Onze agrifoodsector is koploper op het gebied van innovatie en verduurzaming.

De vrijetijdssector maakt die unieke kwaliteiten van Brabant als gastvrije foodregio voor een breed publiek toegankelijk.

Tijdens Dutch Food Week 2022 heeft de Brabantse agrifoodsector haar passie voor voedsel met alle inwoners van de provincie gedeeld. De themaweek is bovendien een vruchtbare bodem voor ontmoeting, inspiratie en samenwerking voor professionals uit alle schakels van de Brabantse voedselketen gebleken. Het gevarieerde programma toont echter nog maar een fractie van alle duurzame en vernieuwende initiatieven in deze sector.

“Er gebeurt in Brabant genoeg om iedere week een Dutch Food Week te vieren, niet alleen in de landbouw, maar juist in alle onderdelen van de voedselketen”, aldus Elies Lemkes-Straver, gedeputeerde Landbouw en Voedsel van Provincie Noord-Brabant. “Daar zijn we heel trots op als Brabanders en dat willen we graag uitdragen. Daarom ben ik blij dat we met een aantal Brabantse organisaties de krachten gaan bundelen in de Brabantse Foodalliantie. Samen gaan we de komende periode kansen verkennen om Noord-Brabant als duurzame en innovatieve foodregio verder uit te dragen en de impact van duurzame foodinitiatieven van ondernemers en onderwijs, overheden en maatschappelijke organisaties te vergroten.”

Verkenning en ambitie

De samenwerkingspartners zijn al sterk betrokken bij foodinnovatie en de positionering van Brabant als koploper in een duurzame voedselketen van boer tot bord, ieder vanuit eigen perspectief en expertise. Ze onderzoeken de komende periode hoe een bundeling van krachten tot meerwaarde kan leiden voor de sector en gaan in gesprek over een gemeenschappelijke ambitie met impact. Die ambitie zal een basis vormen voor alle (toekomstige) partners en richting geven aan een meerjarig samenwerkingsprogramma ‘Goed eten in Brabant’. Met deze foodalliantie geeft Brabant vervolg aan het innovatieprogramma We Are Food en de publiekcampagne Brabant Celebrates Food die in 2018 van start gingen toen de provincie Europese regio van de gastronomie was.   

Partners aan het woord

Linda van Mierlo (Programma Manager Agrofood BOM):  "de BOM zet graag de spotlight op innovatieve (clusters van) bedrijven en organisaties in Brabant die bijdragen aan ontwikkelingen als eiwittransitie, smart farming en het tegengaan van verspilling. Met de Brabantse Foodalliantie kunnen we gezamenlijk het verhaal te vertellen en meer bekendheid geven bij het publiek".

Roel Schutten (Directeur AgriFood Capital BV): "wij zien deze verkenning als een kans om samen nieuwe concepten en proposities te ontwikkelen én te realiseren die de verbinding food-vrijetijdseconomie in Brabant verder onderscheiden, bijvoorbeeld door expertise vanuit design, high tech en data hierbij te betrekken".

Heleen Huisjes (Directeur VisitBrabant): "bezoekers en inwoners willen meer weten over de regionale verhalen en achtergronden. Dat biedt een prachtige kans om via foodbeleving te vertellen hoe Brabant werkt aan innovatieve en duurzame voedselketens. VisitBrabant zal deze verkenning uitvoeren in samenwerking met regionale en lokale destinatiemarketingorganisaties, zoals Land van de Peel en Den Bosch Partners, en deze groep zal zich verder uitbreiden".

Arno van Son (Bestuur ZLTO): "onze leden zetten zich dagelijks in voor goed eten van Brabantse bodem. Wij willen graag bijdragen aan de waardering van bewoners en bezoekers van Brabant voor de kwalitatieve producten en vakkundigheid van deze agrariërs. De samenwerking in deze alliantie biedt daar nieuwe mogelijkheden voor".

Marc Raaijmakers (Directeur Voeding, Gastvrijheid en Uiterlijke verzorging Koning Willem I College ‘s-Hertogenbosch): "onze studenten zijn de chefs van morgen. Zij maken gastvrijheid tastbaar en zijn de toekomstige ambassadeurs van goed eten in Brabant. Onze opleidingen hebben de 5 principes van Dutch Cuisine – cultuur, gezond, natuur, kwaliteit en waarde – omarmd en lopen voorop in de transitie naar meer plantaardige eiwitten en meer bewustwording van het belang van de korte keten-keuken. De jeugd heeft de toekomst, wij willen graag samen leren en kennis delen, daarom werken wij graag mee aan deze alliantie."

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen