Studenten werken aan nieuwe concepten boer en voedsel

22-12-2022
497 keer bekeken

Studenten van de opleiding Business Innovation aan de Avans Hogeschool werkten in opdracht van het provinciale programma Landbouw en Voedsel en BrabantNext aan vernieuwende oplossingen om de kloof tussen boer en consument te verkleinen.

In opdracht van het programma Landbouw en Voedsel van de provincie en BrabantNEXT werkten de studenten de afgelopen weken aan het vraagstuk over voeding en boeren. BrabantNEXT is onderdeel van de provincie Noord-Brabant en maakt ruimte voor innovatie in de provincie. 

Vijftien weken lang bogen tweedejaarsstudenten Business Innovation zich over maatschappelijke, actuele vraagstukken. In cocreatie met het werkveld gingen ze daarmee voor het eerst aan de slag. Dit deden ze door hun concepten en prototypes meerdere malen te toetsen bij stakeholders op locatie bij de opdrachtgevers: de zogeheten Fieldtrips.

Flitsbezorger

Samen met zijn groepsgenoten Tim van der Winkel en Joey van der Lugt bedacht hij Greenlivery. Dat is een flitsbezorgdienst die streekproducten van de boer rechtstreeks aflevert bij de consument. Daarmee hoeven producten niet eerst naar een winkel of groot distributiecentrum, maar komt het binnen tien minuten bij de klant terecht. Eventueel zouden boeren zelf als koerier kunnen fungeren. “Op die manier brengen we de boer samen met de consument”, vertellen de groepsgenoten tevreden. “Via een app zijn we makkelijk te bereiken en we werken bewust.”

Geen verplicht nummer

Het project Fieldtrips bestond uit meerdere fases. Studenten volgden theorielessen, bedachten pitches, kregen les in pitchen en overlegden regelmatig met hun opdrachtgever en mensen uit het werkveld. Dat waren bijvoorbeeld boeren en vertegenwoordigers van horeca of supermarkten voor de andere groepjes. Dat gebeurde tijdens cocreatie-sessies, waar ze hun opgedane kennis toepasten in de praktijk. Verplichte onderdelen voor de studenten, maar zo voelde het niet voor de tweedejaars. “We hebben er echt iets aan gehad. We liepen tijdens het project soms vast, maar tijdens die sessies kregen we veel tips en feedback waar we iets mee konden”, zegt Adelina Sylejmani, die samen met Evi Gerrekens het idee bedacht om een flitsende bus te ontwikkelen die met informatie over lokale producten van de boer langsgaat op scholen en festivals.

“Om zo bewustzijn te creëren en te informeren over lokaal voedsel. Om te vertellen dat het lekker, gezond en bewust is. De bus is beplakt met spiegelend materiaal, waardoor je jezelf aankijkt en kunt nadenken over de leus ‘Ziet goed eten, doet goed eten’. Nu is het namelijk zo dat je vaak ongezonde producten koopt of producten die duizenden kilometers hiervandaan zijn gemaakt. Niet heel milieuvriendelijk. Dat van de boer in de buurt is veel gezonder en lekkerder.”

Kennis in huis

Namens de opdrachtgevers was Anne Sophie Ramsteijn aanwezig, innovatiespecialist voor de provincie Noord-Brabant en BrabantNEXT, samen met Marcel Webster. Hij is trekker Kennis & Onderwijsvernieuwing voor de provincie Noord-Brabant. Zij waren enthousiast over het werk van de studenten. In twintig weken zagen ze hen flinke stappen maken, maar ze waren ook enthousiast over het gehele project met Business Innovation en Avans. “We hebben echt samengewerkt aan concrete vraagstukken en hebben studenten wat kunnen meegeven over werken in de publieke sector. Dat is heel waardevol”, aldus Ramsteijn. “Het was ook prettig om te zien dat studenten bekend waren met de dingen die we ze tijdens het project vertelden. Ze hadden kennis in huis en pakten het daardoor op de juiste manier aan.”

Webster: “Het was heel leuk. Studenten hebben iets met onze feedback gedaan en zetten echt stappen. Zeker in de laatste ronde. Ik wilde verrast worden, en dat is zeker gelukt. Het was ook tof om te zien dat iedereen bijdroeg. Studenten voelden zich op hun gemak en dat draagt bij aan de kwaliteit van hun product. Het is een mooi project voor ons als opdrachtgever, maar ook mooi voor het onderwijs”, zegt hij na afloop tevreden.

Challenge Innovation Makers Agrifood

Op 25 januari kunnen de studenten hun concepten presenteren tijdens de Challenge Innovation Makers Agrifood. Die wordt georganiseerd door de provincie Noord-Brabant. De winnaar daarvan ontvangt een geldbedrag, maar iedere deelnemer krijgt ook les in pitchen. Meer info daarover vind je hier.

Bron: Redactie Punt Avans

Ambitie provincie

Deze ontwikkeling draagt bij aan de ambities van de provincie voor de landbouw- en voedselketen van morgen, zoals beschreven in het beleidskader Landbouw en Voedsel 2030. Daarbij stelt de provincie zich onder andere ten doel dat de Brabantse landbouw- en voedselproductie in 2030 gemeenschapsinclusief is. Met dit project wil de provincie er samen met partners voor zorgen dat de landbouw- en voedselketen actief bijdraagt aan een gezonde leefomgeving en ruimtelijke kwaliteit. Zodat de Brabanders de landbouw- en voedselsector waarderen en zij zich daarmee verbonden voelen.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.