De 10 nieuwe JUMPers kwamen bijeen in onderwijshotel De Rooi Pannen om de eerste stappen te zetten in hun JUMP-avontuur. "Dit is super intensief, maar het helpt enorm om mijn ideeën scherper te krijgen”, aldus één van de JUMPers.
De bootcamp zat boordevol inspiratie en interactie: de JUMPers van dit seizoen gingen onder begeleiding van Scout-coaches Lyanne Vos en Yvonne van Donzel zelf aan de slag met het concreet maken van hun (food)dromen. Dat deden ze door het Business Model Canvas in te vullen voor hun eigen onderneming. Samen dachten ze na over het bereiken van (nieuwe) doelgroepen, en het bepalen van hun kernactiviteiten en strategische partners. Ook formuleerden ze hun eigen coach- en mentorvraag en ‘challenge’ voor dit JUMP traject.
Grote indruk
Bokscoach & gedragswetenschapper Luca Defares leerde de groep jonge voedselveranderaars over de relatie tussen zelfvertrouwen en slagkracht. Ook dachten de deelnemers na over een inspirerende mentor die zij graag tijdens dit traject willen raadplegen.
Robert Jan Marringa, programmamanager Netwerk- en Clusterontwikkeling AgriFood Capital: “De vernieuwende blik die onze JUMPers hebben op de wereld van voedsel maakt grote indruk. Ze dromen groots en willen het voedselsysteem echt een impuls geven. JUMP is precies bedoeld voor dit soort doeners. We bieden een uniek ondersteuningspakket. Maar: we vragen natuurlijk ook veel inzet. Leuk om tijdens deze bootcamp nader kennis te maken met de deelnemers.”
Samen verder
Het JUMP-programma ondersteunt de deelnemers met coaching, mentoring en interactieve JUMP-dagen. Om de start van het programma kracht bij te zetten, werden de JUMPers tijdens een intensieve bootcamp ondergedompeld in de wereld van JUMP.
Monique de Wit, projectmanager JUMP: “In de Food Bootcamp begeleiden we de JUMPers bij het concretiseren van hun droom. Tijdens deze dagen pitchen ze hun ideeën aan elkaar, bespreken ze de uitdagingen en formuleren ze belangrijke vraagstukken om voor te leggen aan hun mentor. Uiteraard krijgen ze ook huiswerk mee voor de volgende JUMP-dag. Zo maken ze hun eigen droom en uitdagingen steeds scherper. Het doel is om van een idee tot concrete acties te komen door het opstellen van een plan van aanpak. Deze kick-off bracht veel energie. Ik kijk nu al uit naar de overige JUMP-dagen.”
JUMP komt voort uit een samenwerking tussen de Rabobank, AgriFood Capital, Stichting Goeie Grutten, Has green academy, de Sligro en de Provincie Noord-Brabant.
Ambitie Provincie
Talentontwikkelingsprogramma JUMP draagt bij aan de ambities van de provincie voor de landbouw- en voedselketen van morgen, zoals beschreven in het beleidskader Landbouw en Voedsel 2030. Daarbij stelt de provincie zich onder andere ten doel dat de Brabantse landbouw- en voedselproductie in 2030 gemeenschapsinclusief is. Met JUMP werkt de provincie samen met partners aan talentontwikkeling van huidige en toekomstige professionals in de landbouw- en voedselketen. Hiermee dragen wij bij aan een landbouw- en voedselsector die de Brabanders waarderen en waarmee zij zich verbonden voelen.