Provincie stimuleert peulvruchtenconsumptie als onderdeel van Bean Deal

06-02-2024
1043 keer bekeken

Samen met supermarktketens, producenten, cateraars en maatschappelijke organisaties zet de provincie Noord-Brabant zich tijdens de nationale campagne Bean Meal in om iedereen in de ban van de boon te krijgen. De activatieweek van 3 tot en met 9 februari 2024 is voortgekomen uit de Bean Deal.

Of je nu thuis aan de slag wilt gaan met een zelfgemaakt gerecht of liever kiest voor een heerlijke lunch in de kantine op het werk: een ‘Bean Meal’ kan altijd. Een Bean Meal is een product of gerecht op basis van bonen. Van bruine boon tot lupine, van kikkererwt tot veldboon, van edamame tot kapucijner. In bijvoorbeeld een salade, pokebowl, wrap of verwerkt tot een burger of spread.

Duurzame voedselproductie

Peulvruchten bevatten veel eiwitten, mineralen en vitaminen. Ze spelen een belangrijke rol bij duurzame voedselproductie. Zo zijn peulvruchten niet alleen goed voor onze gezondheid, maar ook voor de bodem. Het telen van eiwitrijke gewassen helpt het klimaat, de biodiversiteit en de CO2-reductie. De stikstofbindende eigenschappen van peulvruchten verbeteren de vruchtbaarheid van de bodem.

Activiteiten provincie tijdens Bean Meal

Bedrijven en organisaties die deelnemen aan de activatieweek Bean Meal geven elk hun eigen invulling aan de campagne. De provincie organiseert tussen 3 en 9 februari 2024 diverse activiteiten in het kader van Bean Meal:

  • Cateraar Vermaat biedt gedurende de hele week in het bedrijfsrestaurant van de provincie Noord-Brabant gerechten aan op basis van peulvruchten.
  • Boer Henk Kerkers teelt lupine in de Peel en komt naar het provinciehuis om alle werknemers tijdens de lunch lupine te laten proeven.
  • Marianne Karstens van The Green Protein Alliance komt vertellen over de gebiedspilot CHIEF, waarbij bewoners van Altena gestimuleerd werden meer plantaardig te eten. Dat gebeurde met proeverijen, maaltijdboxen, kooklessen en bekende inwoners die het goede voorbeeld gaven. De provincie ondersteunde het project.
  • In de week van de Bean Meal houdt de provincie een prijsvraag voor medewerkers voor het lekkerste recept met peulvruchten.
  • Na afloop van Bean Meal verschijnt er een artikel in het eerstvolgende nummer van Brabant Magazine (halverwege februari) over de eiwittransitie met daarin ondernemers aan het woord.
Henk Kerkers bezoekt deze week het provinciehuis om medewerkers te laten proeven van lupine.

Meer plantaardig eten

Bij de provincie Noord-Brabant vinden we het belangrijk dat er een verandering plaatsvindt in ons dieet. De ambitie is dat we meer plantaardig gaan eten. We streven deze ambitie na, omdat we willen helpen Nederland meer zelfvoorzienend te maken in nieuwe en plantaardige eiwitten. Dat hebben we in 2022 vastgelegd in de Bean Deal. Deze hebben we met 55 andere partners uit de voedselketen ondertekend.

We zetten ons in voor het creëren van een gezond verdienmodel voor Brabantse telers van eiwitrijke gewassen. Ook willen we de verhouding van ons voedsel, wat nu voor ongeveer 60% uit dierlijke eiwitten en voor 40% uit plantaardige eiwitten bestaat, in 2030 hebben omgedraaid naar de verhouding 60% plantaardige en 40% dierlijke eiwitten. Dit heet de eiwittransitie.

Om deze omschakeling te bereiken, zijn er veranderingen in de hele voedselketen nodig. De provincie stimuleert dit door bijvoorbeeld innovaties te versnellen bij ondernemers die bezig zijn met de eiwittransitie. En met de cateraar in het provinciehuis hebben we afgesproken dat er in het bedrijfsrestaurant meer gekookt gaat worden met bonen van dichtbij. Zo staan er vanaf deze week lupinebonen op het menu.

Ambitie provincie

De campagne Bean Meal draagt bij aan de ambities van de provincie voor de landbouw- en voedselketen van morgen, zoals beschreven in het beleidskader Landbouw en Voedsel 2030. Daarbij stelt de provincie zich onder andere ten doel dat de Brabantse landbouw- en voedselproductie in 2030 economisch toonaangevend is. Bean Meal past in de ambitie om koploper te zijn op het gebied van innovatie, digitalisering, het sluiten van kringlopen en slimme verdienmodellen in agrifood. Dat doen we samen met andere overheden, het bedrijfsleven, startups, onderwijs en onderzoeksinstellingen. Zo is Brabant dé groene proeftuin van de toekomst, waar alle partners samenwerken aan duurzame, innovatieve oplossingen voor de voedselvoorziening van morgen, waarin een goede balans tussen landbouw- en voedselproductie en de omgeving centraal staat.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen