Project 'Proef het Bourgondisch Brabant' krijgt subsidie 

16-05-2024
371 keer bekeken {0} reacties

VisitBrabant lanceert ‘Proef het Bourgondisch Brabant’! Het project richt zich op inwoners van Brabant, bezoekers, de vrijetijdssector en op professionals binnen de agrofoodsector.

'Proef het Bourgondisch Brabant’ promoot Brabant als dé provincie met een innovatief en vooral duurzaam voedselaanbod. Door het project worden mensen geïnspireerd om gezonder en duurzamer geproduceerd voedsel te eten.   

Binnen het project wordt het brede voedselaanbod van Brabant, en de vele innovaties op het gebied van voedsel telen en verwerken, actiever onder de aandacht gebracht. Doel is ook om inwoners en bezoekers bewuster te maken van eten en drinken uit de directe omgeving. Om dat vorm te geven werkt VisitBrabant sinds 2023 intensief samen met Agrifood Capital, ZLTO, Koning Willem 1 College, Den Bosch Partners en de provincie Noord-Brabant in de zogenoemde Brabantse Food Alliantie.  

Drie verschillende doelen

Financieel wordt het project mogelijk gemaakt door een subsidie van € 150.000,- voor 2024 en het eerste kwartaal van 2025. Daarnaast besteedt elke partner zelf tijd en geld. Met de subsidie worden de drie verschillende onderdelen van het project mogelijk gemaakt. Ten eerste de campagne “BrabantDish”. Doel van deze campagne is het promoten van anders eten, zoals meer doen met plantaardige eiwitten. Hiervoor worden diverse eetroutes in Brabant en Vlaanderen georganiseerd. Maar ook in andere provincies in Nederland en in Vlaanderen wordt gebruik gemaakt van de campagne ‘BrabantDish'.  

Daarnaast wordt ook het onderwijs actief betrokken bij het project. Zo wordt het MBO-brede onderwijsconcept Brabantse Meesterchef van het Koning Willem I College verder uitgerold. Net als het wereldsmakendiner dat culturen in wijken met elkaar verbindt. Als laatste wordt door ZLTO met VisitBrabant ingezet op het verder ontwikkelen van gastvrijheid, het uitbreiden van toeristische foodroutes en op de marketing van streekproducten bij agrarisch ondernemers. AgriFood Capital portretteert jonge food-ondernemers (de ‘verschilmakers’) en verbindt deze aan andere activiteiten van de hierboven genoemde Brabantse Food Alliantie. Tevens brengt AgriFood Capital de ‘BrabantDish’ in bij bestaande evenementen.

Meer weten? VisitBrabant doet het programmamanagement en voert het secretariaat voor het totaalplan. 

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen