Avans studenten presenteren consumentenconcept voor 2030

11-01-2021
0 reacties

De landbouw natuurinclusiever maken en de bodemkwaliteit verbeteren, dat zijn twee belangrijke opgaven waar boeren voor staan. Maar zeker zo uitdagend is het om consumenten via nieuwe, aantrekkelijke en lekkere producten de boer voor zijn inspanningen te belonen. FoodUp Brabant denkt dat dat kan. Op een manier waarvan de boer en de bodem beter worden. Het resultaat is het Frietje Precies, dat we in 2019 met teler Jacob van den Borne en ontwerpbureau Ultra Ultra hebben ontwikkeld. 

Frietje Precies is:

  • Een heerlijk frietje gemaakt van aardappel, bataat en pastinaak.
  • Verbouwd op een kleurrijke akker waar verschillende gewassen en bloemen elkaar in stroken afwisselen.
  • Bodemvriendelijk en met grote precisie geteeld door gebruik te maken van robots, drones, sensoren en heel veel data.

Kortom, friet waar de Brabantse boer, de Brabantse bodem en de Brabander zelf blij van worden.

Updates

Vier studenten van Avans Hogeschool hebben het consumentenconcept 'In the mood for Fresh, Frozen & Fast' gepresenteerd. Dit voedselconcept voor 2030 is gebaseerd op de wensen van hun eigen generatie. FoodUp Brabant en Het Praktijkcentrum voor Precisielandbouw waren de opdrachtgevers.

De vier studenten, Lars Meinders, Anne Willemsen, Pien Hermans en Dennis Kant, zitten in het derde of vierde jaar van hun studie. Op verzoek van Paul van Zoggel (Praktijkcentrum voor Precisielandbouw) en Marcel Webster (FoodUp Brabant, onderdeel van het programma landbouw en voedsel van de provincie Noord-Brabant) zijn zij de uitdaging aan gegaan om een consumentenconcept voor duurzaam geteeld voedsel in 2030 te bedenken voor hun eigen generatie. Deze 'generatie Z', grofweg geboren tussen 1995 en 2010, is de eerste generatie die als het ware is opgegroeid met een smartphone in de hand. De vraag is hoe boeren en andere schakels in de voedselketen nu al kunnen inspelen op wat deze generatie belangrijk vindt.

Als eerste stap hebben zij een enquête opgesteld  die door bijna 400 respondenten uit de generatie Z-doelgroep is ingevuld. Op basis van deze resultaten hebben zij daarna het concept 'In the mood for Fresh, Frozen & Fast' ontwikkeld.

Anne Willemsen: “De essentie van het concept is dat iedere consument een eigen app heeft, waarmee een koppeling wordt gemaakt met de voeding die jij op dat moment nodig hebt. Dit is gebaseerd op lengte, gewicht, beweging, DNA, medische achtergrond etc. In deze app kun je ook je eigen voedingsvoorkeuren, zoals smaak, opnemen. Het eten wordt geleverd door verschillende boeren in de buurt die op deze manier een eerlijke prijs krijgen voor de producten die zij verbouwen. Hierdoor helpt de consument de boer en andersom.”

Lars Meinders: “De maaltijden worden daarna bij de consument aan huis geleverd in de vorm van maaltijdboxen. In deze maaltijdboxen vindt de consument verse en ingevroren voeding, waarmee snel gezonde maaltijden gemaakt kunnen worden. Vandaar de naam van dit concept: In the mood for Fresh, Frozen & Fast. Deze maaltijdboxen worden uiteraard op een duurzame manier geleverd (bijvoorbeeld door elektrische scooters en auto’s en drones).”

Nieuwsgierig naar het concept? Bekijk hieronder het filmpje dat de studenten hebben gemaakt (of klik hier).

Het concept van de studenten zal door FoodUp Brabant en het Praktijkcentrum voor Precisielandbouw worden gebruikt bij het verder ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen voor boer én keten.

 

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.