Daar draait op dit moment een campagne om inwoners te stimuleren vaker de plantaardige voedselkeuze te maken. Deze ambitie heeft de provincie Noord-Brabant hoog op de agenda staan.
Altena is de ‘experimenteergemeente’ waar bij supermarkten, scholen en restaurants interventies getest worden onder de lokale bevolking.
In de campagne Samen Plantaardig roepen lokale ambassadeurs, zoals een sportdocent, een wethouder, een predikant maar ook een topbeachvolleybalster, op om vaker plantaardig te eten. Ook delen zij receptinspiratie. Daarnaast vinden er in februari plantaardige proeverijen plaats bij zo’n zeven supermarkten in de regio.
CHIEF
CHIEF staat voor Centrum Hulp bij Innovatie, Educatie en Fascinatie. De afkorting zegt het al: binnen de pilot is veel aandacht voor innovatie, educatie en fascinatie, met als doel de eiwittransitie te versnellen voor een gezond en duurzaam leven.
- Innovatie; door onder andere (startende) ondernemers te betrekken bij plantaardige producten.
- Educatie; door voorlichting en educatie in de breedste zin van het woord, dus niet alleen bij jongeren, maar ook bij professionals in de keten.
- Fascinatie; door beleving en aanbod te stimuleren in de gastronomie, retail, bij telers, en in het toerisme.
Welke interventies dragen bij?
Altena leent zich goed voor de pilot, omdat de gemeente een representatief beeld geeft van de Nederlandse bevolking. Het is voor de inwoners nog niet de makkelijke of logische keuze om vaker plantaardig te eten. Wageningen-UR is bij CHIEF betrokken om te monitoren welke set aan interventies werkt of niet werkt om consumenten de plantaardige voedselkeuze te laten maken. Uiteindelijk willen we door de gebiedspilot de eiwittransitie verder brengen en de ‘lessons learned’ doorvertalen naar andere regio’s.
Ambitie provincie
De gebiedspilot CHIEF draagt bij aan de ambities van de provincie voor de landbouw- en voedselketen van morgen, zoals beschreven in het beleidskader Landbouw en Voedsel 2030. Daarbij stelt de provincie zich onder andere ten doel dat de Brabantse landbouw- en voedselproductie in 2030 economisch toonaangevend is. CHIEF past in de ambitie om koploper te zijn op het gebied van innovatie, digitalisering, het sluiten van kringlopen en slimme verdienmodellen in agrifood. Dat doen we samen met andere overheden, het bedrijfsleven, startups, onderwijs en onderzoeksinstellingen. Zo is Brabant dé groene proeftuin van de toekomst, waar alle partners samenwerken aan duurzame, innovatieve oplossingen voor de voedselvoorziening van morgen, waarin een goede balans tussen landbouw- en voedselproductie en de omgeving centraal staat.
(Foto’s: Weeda Media tijdens proeverij in september 2022 bij Albert Heijn Almkerk)